Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lancalot
De onzin die jij verkoopt kent echt geen grenzen.
Als een Vlaming emigreert naar Amerika dan is het plots geen Vlaming meer.
De definitie van Vlaming die u hanteert is puur administratief en zal wel betrekking hebben op hoe de verkiezingen georganiseerd zijn.
Het enige voordeel van die definitie is dat ze duidelijk is.
Ik ben Vlaming, als ik verhuis zal ik nog steeds Vlaming zijn. En alle mensen die zich van enige Vlaamse roots gewag maken een vendelier noemen is er toch wel lichtjes over. ...
|
Ah, je doet hetzelfde als PatrickVE.
De truuk van de verhuis.
En de truuk van de 'identiteit'.
Verhuis.
Als jij als Belg, bijvoorbeeld woonachtig in Gent en DUS een Vlaming, beslist te verhuizen naar pakweg de VS dan gaat de VS jou beschouwen als een Belg. Punt. Dan mag jij daar staan orakelen dat je 'eigenlijk' een Vlaming bent, men gaat je eens met een meewarige glimlach bekijken en vragen om voort te gaan. Dat jij jezelf daar identificeert als Vlaming mag uiteraard, niks mis mee. Maar het interesseert enkel jezelf, niet je nieuwe leefomgeving.
'Identiteit'
Dat is altijd de leukste. Eén van onze oudste leden die nu jammer genoeg niet langer actief is heeft daar honderden draadjes over volgeschreven over 'identiteit'. Hij dacht blijkbaar écht dat dit een collectief gegeven is, quod non.
Jan heeft heeelder epistels geschreven dat een volk een identiteit is. Dat je dat dus zelf beslist. Handig, omdat hij 'volk' zo lang & zo breed kan interpreteren tot hij altijd gelijk heeft.
Meestal gaf ik hem als antwoord dat het niet is omdat hij thuis in Desselgem rondloopt in zijn Lederhose als voorbereiding voor zijn jaarlijkse familiebezoek tijdens de zomer in Tirol dat hij daarom plots een Tiroler is.
Dat ik als Belg en Vlaming van oordeel ben dat ik niets gemeen heb met bv een Blokker, en meer empathie en verwantschap voel met een Troglodiet dan met een Blokker botst ook met de theorie van de 'identiteit' als bepalend element wie behoort tot een 'volk'.
We leven niet meer in de prehistorie. Landen in west-europa hebben stabiele grenzen, met wederzijdse erkenning tussen de staten. En daarbovenop een supranationale erkenning (UN). Grenzen en nationaliteit bepalen wie lid is van het begrip 'volk'.
Geen puur emotionele toestanden zoals 'ik spreek nederlands' of 'ik spreek fries' of 'ik spreek frans'. Thuis en in je eigen leefomgeving heeft dat uiteraard relevantie, en kan een belangrijke invulling zijn van jouw identiteit.
Maar verwachten dat de buitenwereld daar enige belangstelling voor heeft is er ver over. Verwachten dat een ander land dat dan nog gaat erkennen ook is er los over.
Leg me verder aub geen woorden in de mond, ik hou niet van dergelijke tsjeverijen... De term 'vendeliers' gebruik ik voor zeloterige Vlamingen van N-VA die obsessies hebben met splitsingstoestanden, oikofobe haters van hun eigen nationaliteit en fantasten die denken dat zij ooit nog gaan wonen in hun mythische staat Vlaanderen.