Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2005, 13:16   #43
malinois
Gouverneur

malinois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doffer
Toenemende globalisatie democratisch beslissen?
Wie, welke groepen of gemeenschappen hebben het recht hierover "democratisch" te beslissen? Vlaanderen, België, Europa? Met een bevolking van 10 miljoen in België, zijn we een onoogelijk klein deeltje van de wereldbevolking van ongeveer 6 miljard! Ook wat oppervlakte aangaat, betekenen wij niets t.o. de wereld. Het valt me telkens op bij de weerberichten of in het TV nieuws wanneer men een land of stad aanduidt op de wereldkaart, hoe klein ons landje wel is. Wat heeft onze "democratische" stem dan te betekenen in de wereld? Is het niet meer dan normaal dat bijna 6 miljard mensen op zoek gaan om ook hun "enig" leven te kunnen verbeteren, en hiervoor naar het "rijke westen" afzakken? Wie zijn WIJ... om dat te verhinderen. WAT betekenen een paar 100 miljoen westerlingen t.o. die 6 miljard? Is in die zin een maatschappelijk "globalisatie", ooit te vermijden? Een politieke zal misschien hoog nodig zijn om in extremis te kunnen overeenkomen. Zouden we er niet beter aan doen deze gegevenheden ernstig onder ogen te nemen en degelijke oplossingen te zoeken, voor we tot een "verplichte" globalisatie (of overrompeling) gedwongen worden?
Als je een (consequente) voorstander bent van "directe" democratie op wereldschaal, zul je vinden dat 100 miljoen westerlingen niks te zeggen hebben tegenover 6 miljard wereldburgers. Maar Jos Verhulst ziet zijn vorm van directe democratie niet als een wereld-democratie zonder bijvoorbeeld staten-tussenniveaus (als ik hem goed begrepen heb) - in tegenstelling tot Marco, die wèl een utopische wereld-liberaal is.
Persoonlijk vind ik elk bestuurlijk niveau apart belangrijk voor de bevoegdheden die op democratische wijze aan die niveaus zijn toegewezen: in uw en mijn situatie zijn dat zowel onze gemeente, Vlaanderen, België, Europa, Verenigde Naties. Binnen elk van die niveaus kan men democratisch afspreken dat men een bepaalde solidariteit van de medeburgers vraagt. Eenmaal democratisch afgesproken, moet men zich ook aan die solidariteit houden.

Laatst gewijzigd door malinois : 31 maart 2005 om 13:17.
malinois is offline