Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2023, 07:12   #316
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Gisteren, opnieuw in een kringwinkel, een regenvest, geen binnenbekleding, tegen regen niet zozeer tegen kou dus, geprijsd 70 euro, nooit eerder dergelijke prijs gezien, in geen enkele kringwinkel, 25 euro was het meeste totnogtoe.
Dit opmerkelijke was een nadere bekijk waard.
Er was aan de buitenkant een genaaid etiket met onder in 3 lijnen "MPC Tenson ... a way of living" met draad ingestikt (dus niet gedrukt).
Ik vond daarvoor https://tensonusa.com/history/
De connotatie daar is gevestigde (1953) kwaliteit. Himalaya expedities ermee, zo die dingen, de kringwinkel deed wat ik hier deed, stopte daar, ah tis goed en duur, zet er 70 euro op Monica (ik scherts hier maar wat haha).
En binnenin een zakje genaaid met "spare button" erop.
Oog voor detail, afwerking, degelijkheid, is dan de eerste impressie.
Extern niks aan de vest te merken. Buitenlaag, binnenlaag, geen vulling, niet te zien wat ertussen zonder open te snijden.
Maar ik ben Erw, koop sinds 10+ jaar tweedehands spullen en is buiten twerk mijn voornaamste bezigheid gecombineerd met de wegen afdweilen met mijn velo. Ik stop daar NIET.

Een goede eerste controle dan is de regenkap. Die zat opgerold achter een rits, wat weinig voorkomt, meestal enkel 4 knoppen, hier was een rits, en daarachter de 4 knoppen.
Een eerste aanmerking was de overgang kap naar vest. Om regen buiten te houden, moet er voldoende overlap zijn van kap naar nek vest. Hier was die bijna niks, als een naar boven toe bijna open spleet.
Maar daar in die overgang, kap naar vest kon ik zien wat er tussen binnen en buitenkant vest zat: zoals reeds aangevoeld, niks van stof, en de naden afgeplakt met transparante tape om water nietheen door de naaldgaatjes te laten dringen. Die tape hing grotendeels los, lees: ongeschikte lijm, brol lijm, een klassiek euvel, daarmee houdt" een regenvest op met regenvest te zijn.
Maar dat bleek niet het enige. De binnenkant van de daar zichtbare buitenlaag van de vest, was wit en je zag er de maasstructuur (verticale horizonalte kruisingen van de stofdraden-als het ware in afgeprint.
Bij bvb een plastiek/pvc vel zie je dat niet, dat is gewoon een glad vel.
Dus, dat wit was een coating, een erop gesproeid iets. En dat laatste had ik eerder al vermoed, want ik zag hier en daar een miniscuul wit poederdeeltje liggen.
En waar de tape los hing, was die zelfs mee losgekomen, dat wit hechtte blijkbaar beter aan de tape dan aan de stof van de vest, of, "stolde", stabiliseerde na sproeien gelijk met de tape, als het ware ingesmolten daar.

Het kan nu zijn dat deze vest namaak is, geen "echte" Tenson. Maar dat is onbelangrijk, cosmetica, uiteindelijk koop je een regenvest, ja, om niet nat te worden, dat is de PRIMAIRE functie, of anderen voor jou er de eerste Himalaya expeditie mee deden, of een president van de unaaited staites met deze vest in beeld is gekomen, is SECUNDAIR.
Je wil niet nat worden, punt.
Wel, dan kap je deze vest in de vuilbak he. De regen loopt langs je nek direct binnen, sijpelt doorheen alle naden wegens lijm die niet (meer) lijmt, en zelfs direct door de weving, de maasstructuur van de stof, wegens eropgespoten poeder dat loskomt, iets dat ik totnogtoe enkel bij Adidas kledij eerder merkte. De regendichtheid van de stof zelf, is die van een paraplu, zolang er een schuinte / kromming is, genoeg afwijkende van de zwaartekrachtsrichting, en glad, continu, wordt het water afgevoerd zoals dat op het dak van een huis gebeurt. Maar kledij omheen een lichaam dat alle posities kan innemen, zoals bij bergbeklimmen, nee dus.

Bovenstaande toont nog maar eens aan hoe oppervlakkig kringwinkelpersoneel is. Ze kijken naar merken op labels, louter om te weten of ze er een fermere prijs dan de standaard op kunnen plakken. De staat van de koopwaar zelf, als er geen zichtbare slijtage / scheuren / gaten zijn, is het hee Monica dit mag in de container verkoopbaar.

Klanten kijken natuurlijk wel beter, en al zeker bij een prijskaartje van 70 euro, voor een tweedehands vest, en al zeker als ze die in een kringwinkel tegenkomen, want ik ben niet de enige die geen kat in een zak wil kopen en ogen heeft.

Dus die vest gaat daar nog een maand, of wegens het duurdere klassa prijskaartje, een seizoen te koop blijven hangen, gaat gedurende die periode zoveel keer gecontroleerd geweest zijn door potentiele klanten, de tape zal wat verder losgetrokken worden, het witte poeder zal wat meer loskomen, de vest zal er "minder" uitzien, Monica gaat op een dag opdracht krijgen die in 50% korting te steken, waar ze nog niet aan verkocht raakt, waarop Monica ze net voor een seizoenswissel aan een rek 1 euro gaat hangen, en als het seizoen dan gewisseld is, gaat Monica de vest in de afval container smijten, wat direct had kunnen gebeuren bij werk / controle binnenkomende kledij goed uitgevoerd.
Er zal dan 1 blije mens geweest zijn in dit hele verhaal: degene die zijn afval kwijtraakte aan de kringwinkel en een halve euro restafvalzak uitspaarde.
Alhoewel, Monica zal misschien ook blij zijn, want zo had ze iets om de werkdag te helpen vullen. Sociale tewerkstelling. Voorkomen dat ùensen met "minder kansen" op de arbeidsmarkt bij werklozen geteld moeten worden.

Ja ik ben hier schamper.
Ervaring bracht het zover.
De realiteit is wat ze is, en dit verhaal van gisteren zien, foto pakken van de labels, en nu checken, is niet meer dan dat.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden