Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling
Het doel was volgens mij eerder Oekraïene inlijven bij de de NAVO, die tot de tanden wapenen en vroeg of laat Rusland op de knieën krijgen. Dat lijkt alvast niet te lukken.
Nu dat niet lijkt te lukken en men ziet dat men daar gaat falen, hoopt men volgens mij bij de NAVO dat Putin daar ferm zijn broek scheurt en hoopt men op stevige verliezen. Ook dat is nog niet gelukt. Ook Rusland doen ineenstorten met economsiche sancties is niet gelukt. Een regimechange forceren is ook niet gelukt. Men kan in de media brengen wat men wil, men heeft daar 0/5 gehaald en nu zelf een onwensbare situatie gecreëerd dat Rusland en China de banden verder aangehaald hebben.
Ik zie Putin die oorlog nu niet meer stoppen vooraleer de rest van Oekraïene volledig gedemilitariseerd is. Het hoeft daarom niet volledig kapotgeschoten te zijn. Als het aantal inwoners daar nog eens halveert (naar 10 miljoen) is dat gewoon een leeg gebied. Hij heeft dan ook wat hij wil: een grote lap grond met amper inwoners, waar de NAVO niets meer kan gaan doen.
De NAVO daarentegen heeft er eigenlijk nu belang bij dat Oekraïene of een deel ervan overleeft, wil het daar in de toekomst nog iets gaan doen. Het heeft daar een land, met bevolking en op z'n minst een begin van economie nodig willen ze daar in de toekomst nog geopolitieke invloed uitoefenen. Het probleem ligt erin dat ze op dit moment in de ontkenningsfase zitten dat het daar misgelopen is, niet bij monde zijn om het tij te keren zonder een wereldoorlog te riskeren, en dat Zelenski de laatste maanden wat te veel aandacht heeft gekregen (mede omdat het voor politici nogal gemakkelijk scoren is).
Achter de schermen wordt volgens mij gewerkt door bepaalde strekkingen aan een uitweg. Wat mij opviel is het feit dat bijvoorbeeld Meloni (ongeveer de grootste voorstander van Zelenski binnen de EU) niet betrokken werd in het gesprek tussen Scholz, Macron en Zelenski. Italië is nochthans het land dat al het meest geleverd heeft. Scholz is geen voorstander van een oorlog met Rusland, Macron zit ook niet echt op de Angelsaskische lijn. Achteraf heeft Zelenski Meloni apart benaderd... Beiden (Scholz en Macron) houden voorlopig ook de boot af voor gevechtsvliegtuigen of trachten dat gedoe toch uit te stellen. Dat is veelzeggend. Ook het V.K begint al wat gas terug te nemen met statements als 'geen jets leveren als er direct gevaar zou zijn voor het V.K. De echte vraag is volgens mij wat Washington nu van plan is: daar zit men volgens mij met een schisma tussen de strekking Nuland-Blinken-Austin die dat boeltje in gang gestoken hebben en enkele generaals van het pentagon, de rand-corporation, de CIA,... die weten waar de klepel hangt. Uiteraard zullen er ook andere zijn die zeggen wat de Biden-administratie wil horen. Gezien alles wat die administratie aanraakt in een puinhoop verandert, maak ik mij daar echter niet te veel zorgen over.
|
De formulering is duidelijk anders:
dankzij de oorlog met RU
1/ heeft RU zichzelf onttroond als hofleverancier van EU, en gedegradeerd tot onbetrouwbare handelspartner
2/ heeft RU zichezelf onttroond bij alle oostbloklanden als eerlijke partner
3/ RU heeft UKR recht in de armen geduwd van EU
4/RU heeft UKR recht in de armen geduwd van NATO
5/ RU zijn eigen leger in de vernieling gereden
6/ RU zijn kwaliteit van zijn wapens herleid tot niveau rommelmarkt
7 RU zijn macht en kwaliteit van wapens/vloot/afweer herleid tot niveau van derde wereld land