Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
With him, the force is! 
|
Het is gek, maar zowel in Nederland (een Brabander) als België (een Bruggeling) zulke algemeen directeurs gehad. Ik zou me een deuk lachen indien ik bij hun conferenties aanwezig was. Hoge pieten die geen dommeriken zijn, maar acultureel en slecht in talen.
Die Bruggeling vind ik het strafst, die Brabo zou nog een gereformeerde geweest kunnen zijn (die heb je ook in Noord-Brabant hoor). In Antwerpen heb je een belangrijke dominee die uit het overwegend bevindelijk gereformeerde Sprang-Capelle komt, maar thans langer in België woont (ik dacht lang dat hij een Belg was). Die heeft gewoon nooit televisie in huis gehad. Wel een grote kenner en liefhebber van muziek (klassieke muziek dan, een expert in notenleer en muziekgeschiedenis).
Of die slecht in talen is, dat weet ik niet. In dat milieu is het wel schering en inslag dat de talenknobbel zeer onderontwikkeld is.
Maar goed, ook in die cultuur heb je taalvaardige mensen (in vreemde talen dan, hun Nederlands is vaak beter dan dat van ons juist). In Zeeland (Yerseke) heb ik lokale mensen vloeiend Frans horen praten met Franse toeristen, maar echt vloeiend Frans.
En je hebt die Bruggeling die ook niks van talen wist en algemeen directeur was, iemand van katholieke achtergrond. Dat shockeert me wel en vind ik bizar, want het katholiek onderwijs is juist sterk in het bieden van een breed scala aan vakoverschrijdende kennis