Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad
Ik heb een collega die enkele jaren geleden nog razend enthousiast was over zijn elektrische wagen. Tijdens zijn laatste reis heeft hij echter kennis gemaakt met de nadelen: laadpalen waarop hij gerekend had die kapot bleken, files, ... . 't Was zweten en stressen om te geraken waar hij moest zijn. Ik denk dat het de volgende keer terug het vliegtuig zal worden. Toen er amper elektrische wagens rondreden en laden zo goed als gratis was lachte hij alles weg maar intussen is hij een pak stiller geworden. 
|
Ik neem aan dat die geen Tesla gekocht heeft.

Zelfs de Tesla met kleinste batterij:
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220725_96720734
Dinsdag 26 juli 2022
“Ik heb 8.000 km elektrisch gereden en geen seconde stress gehad”, zegt Charles van Roy uit Leopoldsburg.
Leopoldsburg - Heel wat eigenaars van een elektrische wagen die een autovakantie naar het zuiden plannen, kampen met laadstress. “Dat is totaal niet nodig”, zegt Charles Van Roy uit Leopoldsburg, die met zijn Tesla naar het zuiden van Spanje trok. “Ik heb 8.000 km gereden en geen seconde stress gehad.”
|
Ik hoop dat die collega nu wat om kan gaan met de vele appjes waar men op voorhand kan weten welke openbare laadpunten momenteel bezet zijn en dus ook of er defect zijn:
https://chargefinder.com/nl
In de regel weet een moderne BEV dat al zelf door zijn OTA-navigatie.
Een goede navigatie weet al tientallen jaren (
TMC) juist waar de files onderweg zich bevinden en hoeveel tijd je daar kunt verliezen en geeft heel snel alternatieve routes.
En nu komen er ook nog al de laadpunten bij en hun momentele toestand, ook de tankstations niet vergeten.
Wat is het rijden toch poepsimpel in de 21e eeuw (buiten de onvermijdelijke files gerekend)
De dikke Shell- of Aral-Atlas in het handschoenkastje is niet meer hé.
Ik vind trouwens het vliegtuig ook veiliger en geschikter voor lange aftstanden, maar er is altijd iets bij bepaalde mensen die problemen hebben waar er geen zijn. Stressgevoelige mensen of zelfs vliegangst ook rijangst (snelweg) bestaan natuurlijk ook. Soit er zijn zeker nog redelijk veel mensen die een vliegreis en huurwagen niet zelf vanuit hun zetel kunnen regelen. De (dure) reisbureaus overleven van die mensen.