Los bericht bekijken
Oud 27 maart 2023, 04:35   #2008
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Dat is haast te absurd om te geloven, en dat in het land van Descartes. Waarom zou men dat in godsnaam zo doen? Waarom willen ze studenten 'van elders', nog los van de indoctrinatie? En denkt dan niemand: we zijn hier met mensenlevens aan het spelen?
De reden is dat men de wereld van de geneeskunde wilde "diversifieren". Dat men daar de profielen wilde "verruimen". Dat men af wilde van dat beeld van de "harde blokker geneeskunde student boekenwurm". Dat mensen uit andere studierichtingen "een verse kijk" kunnen brengen en zo.

In de praktijk denk ik dat het vooral een probleem begon te worden voor zoon of dochter van dokter Van Bezemsteel die zijn radiologie praktijk aan dochterlief of zoonlief moest overlaten, en dat zo een strikte selectie met een automatische klassering geen enkel gaatje toeliet om zoon of dochter toe te laten geneeskunde te doen met een telefoontje.

Ik ken het systeem vrij goed, omdat ik er enerzijds een beetje mijn neus in heb, en anderzijds een collega heb wiens dochter exact in die situatie zit. Zij heeft gans haar jeugd gedroomd om geneeskunde te doen, zij was bij de eerste generatie proefkonijnen van de nieuwe methode, is niet geselecteerd geweest bij haar eerste jaar (het was trouwens het fameuze "covid" zottigheden jaar), en is dan bio-technologie gaan verder studeren. Zij zit nu in haar derde jaar biotechnologie (in belgie heet dat landbouw ingenieur geloof ik), en de faculteit geneeskunde heeft haar al enkele keren uitgenodigd om toch geneeskunde willen komen te doen. Maar ze wil niet meer. Ze is bij de beste studenten daar, en wil nu gewoon verder biotechnologie studeren. En de meeste van haar mede studenten die "afgekeurde" geneeskunde studenten waren, ook. Ze hebben die bladzijde omgedraaid.
Maar ze zien wel dat er enkele zijn in hun jaar, aan 't staartje, die de stap wel zetten.

Nu is biotechnologie nog een richting die wat parallel loopt met geneeskunde ; maar je hebt hetzelfde bij rechten, sport, economische wetenschappen, scheikunde en natuurkunde. De goeie studenten willen niet meer overstappen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden