Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
En toch...:
Europa wil meer tankstations voor waterstof, en dat is hard nodig: “Over enkele jaren rijden hier duizenden van die auto’s rond”.
(GVA, maart 2023.)
|

37 en daarvan 25-tal firmawagens, en mogelijk 12 van de waterstoflobby.

En wie weet hier en daar ene in de showroom van een Toyota of Hyundai-dealer.
Citaat:
Een artificiële samenscholing want auto’s met een brandstofcel op waterstof zijn nog zeldzamer op onze wegen dan Rolls-Royces. De jongste tien jaar werden er 59 ingeschreven waarvan er 37 nog rondrijden.
Ze verwacht dat bedrijven die ‘iets met waterstof hebben’, van Bekaert tot Atlas Copco, als eerste op de trein springen. Colruyt draagt zijn steentje bij: het heeft al een 25-tal firmawagens op waterstof, meteen het leeuwendeel van de Belgische vloot. ‘De interesse bij het personeel was nog vele malen groter’, benadrukt Raf Flebus, manager van DATS 24.
|
Citaat:
De Toyota Mirai is een automodel van de Japanse autofabrikant Toyota. Het woord Mirai (Japans: ??) betekent letterlijk vertaald: toekomst.
De marktintroductie in Europa was gepland voor september 2015. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Denemarken waren de eerste Europese landen waar de Mirai werd uitgebracht, gevolgd door andere landen in 2017.[3] In Duitsland startte de prijs vanaf €60.000.
|
Complexe logistiek
Dat waterstoftankstations zeldzaam zijn, heeft veel te maken met de kostprijs - om en bij 2 miljoen euro in Wilrijk. Terwijl een benzinepomp kan putten uit een enorm ondergronds reservoir, is er voor waterstof een
halve bovengrondse fabriek nodig met opslag, compressoren en koelers. Het waterstof moet onder een gigantische druk tot 900 bar worden gecomprimeerd.
Ook de logistiek is complex: een tankwagen kan de pomp bevoorraden met 250 kilogram. Dat is de tankinhoud van amper een veertigtal personenwagens of 17 tankbeurten van een van de twee vuilniswagens van een proefproject van de stad Antwerpen en de intercommunale Isvag.
Het waterstofproject van DATS 24 heeft Colruyt kunnen bouwen met een pak lang geleden toegekende subsidies. Het maakt deel uit van een Vlaams-Nederlands Interreg-project dat 6 miljoen euro Europese steun kreeg op een budget van 14 miljoen euro. Maar voorlopig krijgt dat project geen navolging.
De Tijd, 7 juni 20
22.
Zes jaar geleden opende de toenmalige Vlaamse minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) nog het waterstofstation in Zaventem. Van de Vlaamse ambitie om
20 dergelijke stations in Vlaanderen te hebben tegen 2020 is niets meer gehoord.
‘Ik zou daar nu niet mee in de krant willen staan’, zegt professor emeritus Ronnie Belmans, adviseur van de onderzoeksinstelling EnergyVille. ‘De waterstofauto gaat tegen alle wetten van de fysica en de economie in. Ik begrijp dat echt niet. Ofwel wordt waterstof gemaakt van aardgas en is het niet groen. Ofwel wordt het gemaakt van elektriciteit uit het net en dan is er dubbel zoveel CO2-uitstoot als wanneer het rechtstreeks uit aardgas komt.’
Zelfs als er voor de waterstofproductie een aankoopcontract van groene stroom uit pakweg een windpark is, vindt Belmans het geen goed idee omdat groene stroom rechtstreeks gebruiken veel interessanter is. Bij de omzetting naar waterstof gaat veel energie verloren. ‘Door waterstof stijgt de vraag naar elektriciteit en moeten meer gascentrales ingezet worden.’
Belmans ziet ook geen mogelijkheid in de toekomst: ‘Voor rijden op waterstof zul je drie keer meer groene elektriciteit nodig hebben dan bij een e-auto om evenveel kilometers te rijden. En het zal altijd duurder zijn.’ En het gebruiksgemak? ‘Met een snellader tank je een batterij van 500 kilometer vol in 20 minuten. Met waterstof gaat dat wat sneller, maar heb je na 500 kilometer niet sowieso nood aan een koffiepauze?’