18 april 2023, 19:34
|
#75
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
|
een van de betere reacties op het lange artikel mag ik de lezers niet onthouden:
Citaat:
EMV , 24 augustus 2022 13:18 •
Waterstof auto's zijn een heel erg leuke technologie. Vandaar waarschijnlijk dat Tweakers er nog aandacht aan besteed.
Het is ook een overbodige, achterhaalde, en veel te dure technologie. Hoewel de overheidssubsidie regelingen in vrijwel alle landen veel vriendelijker voor waterstof dan voor batterij auto's waren, rijden er nu 1000 keer zoveel batterij-auto's als waterstof-auto's rond.
De overheden blijven subsidies geven, omdat dat nu eenmaal beloofd is.
In wegtransport, binnenscheepvaart, en railverkeer is er geen plaats voor waterstof. Ondanks dat er met veel subsidie toch telkens weer pilot projecten worden gestart.
De waterstof lobby is een deel van de olie en gas lobby. Na de wapenfabrikanten de machtigste lobby ter wereld.
Maar waterstof voor transport is duurder dan elektriciteit. Groene waterstof wordt van elektriciteit gemaakt. Er gaat veel energy verloren door de omzetting van elektriciteit in waterstof en vice versa. Daarom zal het altijd duurder blijven. Het is zelfs economisch logischer overproductie van elektriciteit weg te gooien dan om te zetten in waterstof voor transport.
Er is trouwens veel waterstof voor de staal-, cement-, kunstmest-, en chemische industrie nodig. Maar de grote energie bedrijven willen daar liever olie, kolen, en gas blijven leveren.
Dit is een onderwerp zoals vloeibare stikstof koeling voor je game PC. Leuk, maar niet voor de gewone gebruiker.
|
En deze reactie is ook leuk, een electrische snelweg of een rijstrook met bovenleidingen:
Citaat:
tonnert
23 augustus 2022 07:24
Ook batterijen beginnen inmiddels in het vrachtverkeer door te dringen, de standaard use case voor waterstof, door de proponenten. En voor het echt zware transport over grotere afstanden heeft Siemens een ultra eenvoudig idee in de praktijk gebracht, als proef.
https://www.mobility.siemens.com/glo.../ehighway.html
Tom Scott heeft er een mooi filmpje van gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=_3P_S7pL7Yg
Helaas laten we ons nog teveel afleiden door de natte dromen van de olie-industrie, want waterstof is echt een 'complete waste of energy'. Want hoewel het bizar lijkt om een bovenleiding te spannen boven honderden of zelfs duizenden kilometers snelweg, is het minder bizar dan energie om te zetten naar een drager waar vervolgens tweederde van de energie verloren gaat in het proces.
|
Laatst gewijzigd door Micele : 18 april 2023 om 19:51.
|
|
|