Los bericht bekijken
Oud 21 april 2023, 09:29   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Gisteren op Ter Zake de discussie over de onderhoudsplicht van kinderen t.o.v. hun ouders.

Het VB was tegen (Cris Janssen)
De N-VA was voorstander (Maaike De Vreese)

Ik moet zeggen, in deze volg ik het standpunt van het VB, terwijl ik ook oog heb voor de argumentatie van Maaike.

De bijzondere commissie is bevoegd om hierover beslissingen te nemen. Ik moet zeggen dat wij hierover deze legislatuur nog maar 5 keer een beslissing hebben moeten nemen.

in 3 van de gevallen scholden we de onderhoudsplicht kwijt om billijke redenen.
in 1 geval hebben we de onderhoudsplicht afgedwongen, het was niet overdreven veel dat de zoon moest betalen (50 euro/maand).
in het laatste geval reduceerden wij het bedrag dat de kinderen, nadat wij ze gehoord hadden, moesten betalen tot 125 euro. Volgens hun inkomen moest de ene 250 euro betalen en de andere iets over de 300 euro. De kinderen kwamen zelf met het bedrag van 125 euro dat ze wilden en konden betalen.

Maar eigenlijk heeft het VB gelijk, we betalen genoeg belastingen en voor mensen, die hier nooit iets bijgedragen hebben, zijn er blijkbaar geld, middelen en personeel genoeg.

Wat denken jullie hiervan?
Ik ben voor de afschaffing op voorwaarde dat het kindergeld (voor iedereen) en de salariswagen dan ook afgeschaft wordt.
In beide eerste gevallen zou dat vervangen moeten worden door een toeslag in functie van het inkomen.
Edit: er is nog een draad over.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 21 april 2023 om 09:30.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden