Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door malinois
Ik neem aan dat u tegelijk ook bedoelt dat u tegen het stakingsrecht bent?
|
Ik denk niet dat Jos tegen het stakingsrecht is. Ik echter wel.
Waarom?
Het stakingsrecht is een vorm van chantage die slechts door een klein gedeelte van de bevolking kan gebruikt worden. Dus zeer discriminerend. Of dacht je dat een winkelbediende in een bedrijf met 2 personeelsleden kan staken? Of zie je ook al huismoeders staken?
Stakingen gebeuren overwegend in bedrijven die met vast benoemd personeel werken, dat soms bij staking ook nog word doorbetaald. Bedrijven zoals post, trein, bus, gevangenissen, verplegend personeel, enz., (waar alleen de klant of gewone mens slachtoffer van de staking is en de inkomsten gewoon blijven doorlopen) of in zeer grote bedrijven die op dat moment met een stockoverschot zitten of bedrijven die toch gaan sluiten.
Ik claim voor een arbeidsrechtsysteem dat gecontroleerd word door een BROV en waar rechters dus wijzen zijn en geen lakeien van het grootkapitaal en de regering.
Iedereen die zich benadeeld voelt kan dan zijn klacht aan een onpartijdig rechter voorleggen, mits zich te houden aan bepaalde regels. Zelfs als een werkgever iemand wil ontslaan zal hij daar de toestemming van de rechter voor nodig hebben en uiteraard ook met gegronde argumenten moeten te voorschijn komen. Dat beschermt dan iemand die klacht heeft neergelegd tegen zijn werkgever.