Discussie: Dingen maken.
Los bericht bekijken
Oud 24 april 2023, 09:57   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Maken jullie ooit wel eens dingen zelf?

Ik bedoel dan niet beroepsmatig maar gewoon in de thuissituatie als tijdverdrijf of hobby.
En met maken bedoel ik 'produceren', niet 'repareren'.

Kan heel breed: gebruiksvoorwerpen, kledij, voedsel, decoratie,...

Ikzelf maak al jaren nogal wat dingen uit hout (vnl eik, grenen en douglas).
Dat gaat dan van gebruiksvoorwerpen (dienbladen, keukenrekjes, keukengerei, klein meubilair,...) tot decoratie (fotokaders, wanddecoratie,...).

Gewoon, om zelf te houden/gebruiken of om weg te geven.
Het is het maken en het weggeven waar het plezier in zit, niet in het bezitten nadien.

Recent ook wat meer begonnen met dingen in metaal (of de combinatie hout-metaal) maar omdat ik daar nog lang niet voldoende gereedschap en/of ervaring voor heb staat dat voorlopig nog op een laag pitje.
In die afdeling zit ik momenteel in het traject 'fatsoenlijk leren lassen'.

In ieder geval: ik vind dat wel leuk, zelf dingen maken en liefst vooraf zelf nog verzinnen/ontwerpen ook.
Voor degene die het moeilijker hebben met inspiratie opdoen zijn platformen als Pinterest natuurlijk een zegen.

Wat jullie?
Flansen jullie al wel eens iets in mekaar wat de blik van de buitenwereld kan doorstaan?
Ik maak praktisch alles zelf.
Ik zal niet zeggen waar ik nu mee bezig ben, maar ik heb het grootste plezier in het ontwerpen, tekenen, maten bepalen.

In mijne atelier maak het dan, zagen, boren, plooien, ponsen, lassen, frezen draaien, ... .
Ik heb een redelijk professionele werkplaats (12 x 10), met grote poorten en de mogelijkheid om machines (staan allemaal op inklapbare wielen, zelfs de draaibank) aan de kant te zetten.
Sommige dingen kan ik zelfs, met m'n zelfgemaakte lift, naar boven brengen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden