Los bericht bekijken
Oud 25 april 2023, 09:38   #63
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als de bestemming het doel van de reis is kan overwogen worden het vliegtuig te nemen. Wie zelf z'n vakantieperiode kan bepalen kan zeer goedkoop reizen.
Die optie overweeg ik ook altijd maar bijna altijd kom ik dan toch weer bij de auto uit...

De berekening van dit jaar (Italië) staat nog op mijn buroblad:

Kosten:

Vliegtuig 2p:
Ticket met gekozen stoel en 1 bagage H/T: €250
Parkeren auto bij luchthaven: €70
Auto huren in Italië: €600

Totaal: +/- €900

Auto:
Benzine: (6,5/100km voor 1350km=90L @ €2,00/L=€180
Payage en tunnels: €80 (H/T volgens ViaMichelin)
Bijkomend: €150 (verrekening banden, onderhoud, koffie,...): €150

Totaal: +/- €400

Qua kostprijs moeten we het dus al niet doen. Het is ook niet zo dat het maar een paar euro's scheelt. Vliegtuig is minstens 2x zo duur.

Tijd:

Vliegtuig:
2u rijden naar luchthaven (incl parkeren), 2u vooraf aanwezig zijn, 1,75u vliegen, 1,5u bagage/huurauto ophalen, 2u rijden naar bestemming
Totaal: 9,25u

Auto:

Totaal: 13u

Kortom: het enige wat ik win door met het vliegtuig te gaan is een tijdswinst van een uur of 4. Maar dan hou ik nog geen rekening met de vluchturen. Die kunnen er bv ook nog voor zorgen dat ik op mijn laatste dag van de vakantie al om 7u op de luchthaven moet staan bv. Terwijl ik met eigen vervoer de laatste dag zo lang ter plekke blijf als ik wil.

Het zal op sommige plekken inderdaad voordeliger zijn maar dan volgens mijn ervaring vooral voor afstanden van pakweg minstens 1700 a 2000km.
Ik heb het de laatste jaren bekeken voor Kroatië (Zadar), Italië (Pisa en/of Firenze) en Hongarije (Balaton) en telkens was de vliegtuigoptie ietsje sneller maar altijd duurder.

Maar voor Spanje daarentegen (3x Malaga) was het vliegtuig dan weer de aangewezen keuze en dan voornamelijk vanwege de afstand van 2200km. Ga je hier met de auto naartoe ga je a) er veel langer over doen, b) een tussenstop (overnachting) in rekening moeten brengen, c) veel hogere kosten (peage, brandstof) moeten rekenen. Het vliegtuig wordt dan én goedkoper én sneller.
Ook Corisca (eind van't jaar) gaat met de vlieger gebeuren wegens de veel langere reistijd met de auto en kleiner financieel voordeel vanwege bijkomende kosten voor ferry.

Citaat:
Binnenkort vertrekken we naar Valencia voor een vijftal weken. Duur van de vlucht iets minder dan 2 uur. Prijs van de heenvlucht 23 euro pp (zonder bagage). Verblijfskosten in een appartement 300 euro per week. Eten en drinken moet je thuis ook en het kan zelfs goeiekoper dan thuis.
Spanje eh?
Al moet ik er wel een kanttekening bij maken: voor een lange periode als 5 weken zou ik er toch wel eens over nadenken. Dan is de lange heen en terugreis al niet meer zo'n onoverkomelijk probleem en het grote voordeel is dat je daar je auto bij hebt. Wij kunnen op vakantie niet zonder auto. Wij zitten dan ook nooit de hele tijd op dezelfde plaats of liggen nooit heel dagen aan't strand. Ter plekke rondrijden is voor 80% onze vakantie.
Dus als wij daar dan ook nog eens 5 weken een auto zouden moeten gaan huren wordt het alweer een hele rekening.

Maar dat is puur persoonlijk eh? Kennissen van ons gaan ook elke winter naar Spanje. Met de vlieger. En die huren daar een apartement en zitten daar de volle 4 maanden. Af en toe eens met de taxi of de bus ergens naartoe maar meer niet.
Ik zou zot worden.