Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.107
|
Computers, allez, hun software, doet véél meer dan motoren of hele beweging machine sturen. Ze verhogen de efficientie waarmee de machine opereert, en signaleert defecten in een vroeg stadium zodat verdere schade vermeden kan worden. Die voorkomen net stilstanden. Dat is het hele doel van de software en de sensoren - bewakingen van vanalles:: de machine aan de gang houden en stilstanden tot een minimum beperken. Tot zelfs dubbele systemen, als het ene uitvalt neemt de ander het over en herstel kan uitgesteld worden tot na de taak.
De machine doet het werk in kortere tijd, en de bestuurder heeft geen specialistische kennis over de machine nodig. Dat, is het hele doel van automatisatie en computer/software.
Dat "right to repair", dat dwingen, komt neer op die specialistische kennis, zeg maar de technische handleiding, vrij te geven. Maar dat maakt niet dat doe het zelvers die gaan kunnen, en zelfs maar willen, leren, net zomin als een leerboek wiskunde te moeilijk en/of te weinig interessant voor sommigen. Een niet vrijgeven van specialistische kennis kan ook een verantwoorde reden hebben, een andere reden dan kosten opsolferen, zijnde voorkomen dat bricoleurs schade die er was nog vergroten, of het defect verhelpen en tijdens dat een ander defect veroorzaken.
Dat is allemaal nou eenmaal zo met steeds complexer wordende producten. Dat is waarom er vroeger een eigen mechanieker was die al de mechaniek kon repareren, en nu die eigen mechanieker een derde firma laat komen, met mechanieker gespecialiseerd in de specifieke machine, die het defect ook veel vlugger gaat kunnen opsporen en verhelpen met onderdelen reeds in zijn kamionet. Zie onderhoud compressoren.
Die wetgeving komt neer op bvb Atlas Copco dwingen de hele documentatie van een compressor aan het bedrijf waar die gebruikt wordt geven. Die wetgeving gaat de eigen mechanieker niet ineens de compressor kunnen doen repareren, en zelfs indien zo, er zal meer tijd overgaan, langere stilstand of langere onbeschikbaarheid van reserve.
Dus die wetgeving kan enkel een dode mus zijn, die John Deere op kosten jaagt, die ie toch gaat doorrekenen, en uiteindelijk, zijn klanten waar de bricoleurs hun baas op kosten jagen. Een derde firma technicus laten komen die X dollar per uur rekent, en het verhelpt in 2 uur, of eigen personeel, dat vanalles moet doen, en dat vanalles een hele dag moet laten liggen om met 2 uit te zoeken wat er scheelt, en indien gevonden, de onderdelen moeten bestellen, ipv uit de kamionet halen. En een stock aanleggen van specialistische onderdelen, als een machine met meer mogelijkheden wordt aangekocht ter vervanging, dan ligt die stock daar te liggen om na enige jaren wegens plaatsgebrek in de oudijzercontainer gekapt te worden.
Die wetgeving, net als alle, gaat de bestaande trend gewoon verder zetten, om de kosten die ze opsolfert uit te sparen, zal er nog meer worden bespaard op vanalles, en de machines gaan nog rapper kapot gaan, en nog minder herstelbaar zijn.
Als ik 30 jaar geleden met mijn velo een willekeurige fietwinkel binnenstapte om een lekke band of ander mankement te laten repareren, lieten ze staan waarmee ze bezig waren, deden dat, en deden dan verder met waar ze bezig mee waren.
Er stonden een dozijn fietsen ter reparatie en ze hadden een ketel oud ijzer binnen tussen hun werkbanken.
Nu hebben ze een hele keet of een aantal autogarages met een paar honderd fietsen, en een grote container oud ijzer, waarin je hele frames in alle mogelijke staten van ontbinding ziet. In een stad is het zelfs zo dat ze de klassieke defecten niet meer willen verhelpen, ze verwijzen naar de staatsgesponsorde vzw's. Defect aan fiets > nieuwe fiets kopen.
Neem bvb stad Gent, elke week of paar weken ruimen ze fietsparkingen op. Dezelfde periode voordien zetten ze een waarschuwingsbord. Elke periode halen ze honderden fietsen en vanalles tot en met kinderkarren en rolstoelen op. Dat brengen ze dan naar een kringwinkel, waar je ze dan allemaal samen ziet staan en liggen. Ze bricoleren die terug naar rijdende staat en zetten die te koop in hun winkels, in batches zo groot als ze plaats hebben, ineens staan daar dan de volgende dag 30 fietsen, en die zijn allemaal in enkele dagen al verkocht.
Dat maakt veel duidelijk he?
Al die kosten die wetgeving opsolfert, zorgen net voor wegwerp, herstelbaar ja, economisch herstelbaar nee, resultaat afvalcontainer binnen, of naar kringwinkel brengen, waar ze aan 5 keer de kost in de echte economie, alsnog herstellen, met het eerste betaald door de echte economie, waarmee de viscieuze, zelfversterkende, spiraaltrend rond is.
Laatst gewijzigd door Erw : 1 mei 2023 om 08:05.
|