Citaat:
Laat ons eerst en vooral duidelijk zijn: door de lagere prijzen zullen er meer diensten geleverd worden en dus in totaal meer mensen tewerk gesteld worden.
|
Mensen uit de oost-europese landen, ja.
Citaat:
Een team Poolse schilders zal zo goed als altijd begeleid worden door een Nederlandstalige.
|
'een' nederlandstalige. Inderdaad. Wat normaal een team van tien nederlandstalige arbeiders was, wordt nu een team van negen onderbetaalde poolse arbeiders en een nederlandstalige 'begeleider'. Waar zijn de negen andere nederlandstaligen naartoe? Op den dop.
Citaat:
Daarnaast kunnen door de daling van de prijs van diensten de werkloosheidsuitkeringen en de ambtenarenlonen omlaag
|
Ik vind het om te beginnen al twijfelachtig dat de prijzen evenveel zullen dalen als de loonkosten.
En dat de werkloosheidsuitkeringen omlaag gaan lost het probleem van de werkloosheid zelf niet op, ze krijgen alleen minder dop. En ik wil er om wedden dat de afname van hun dop groter zal zijn dan de daling van de prijzen.
Citaat:
Wie verliest er? Die mensen in de dienstensector die zich niet willen aanpassen aan de nieuwe situatie.
|
'aanpassen aan de nieuwe situatie' is wel een mooi eufemisme voor 'afdokken'. De verliezers zijn degenen die niet noch meer willen uitgeperst worden door de heilige Markt.
Citaat:
Maar, verdienen die enkelingen het om de rest van de bevolking voor hen te laten opdraaien?
|
'enkelingen'? Het aandeel van het aantal werknemers in de dienstensector bedraagt iets van 70 procent geloof ik.