Los bericht bekijken
Oud 4 april 2005, 12:41   #17
Paracletos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn zij dus, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar.

uit De Heilige Koran, Sura 5:34
De kennis druipt ervan af, het is zelfs te veel gevraagd om het juiste sura-nummer te produceren.

Citaat:
Sindsdien ben ik mijn rust kwijt. Ik vraag me af of het wel zo is dat de discriminatie van vrouwen alleen maar op de persoonlijke (mis)interpretaties van de Koran berust, zoals ik altijd had gedacht. Was ik niet aan het ontkennen dat de Islam, in zijn meest zuivere vorm, discriminatie van vrouwen toelaatbaar en soms noodzakelijk (Sura 2:227-232, 236-237, 241; 65:1) verklaart?
65:1 ---> Inderdaad, een vreselijke tekst, het wordt de profeet(vzmh) verboden om bij een scheiding de vrouw weg te jagen of ruw te behandelen alsof ze een stuk speelgoed was, die niet meer gewenst is.

2:227-232,236-237,241 --> deze verzen gaan uit van het traditionele gezinsbeeld met de man als kostwinner en verhinderen dat de man, die ook eigenaar van het huis is, zijn machtspositie misbruikt door de vrouw het huis uit te schoppen en haar aan haar lot over te laten.
Verder is een afkoelingsperiode van drie maanden verplicht en wordt er aangestuurd op een herstel van het huwelijk tijdens deze afkoelingsperiode.
Paracletos is offline   Met citaat antwoorden