Los bericht bekijken
Oud 17 mei 2023, 20:03   #1207
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Plak toch eens de volledige context van newscientist ipv van slechte prentjes.

Nog altijd zo laf? Nog altijd aan het spartelen met uw clickbaittitel?

Ik wacht nog altijd op wat ik echt kan lezen, de volledige context van uw newscientist-link, wat je wellicht zelf niet gelezen hebt.

Mijn prentjes in mijn links waren overigens veel duidelijker als jouw prutsje.

Uit een van mijn links:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/...an-het-worden/



Blijkbaar is SpaceX - Starlink de enige die al vaste afspraken gemaakt heeft dat hun satellieten na x-dienstjaren verbranden in de atmosfeer. Kon je in mijn posten lezen. Of wil je nog verder nietzeggend spartelen en oneerlijk nietszeggend discuteren?

Of negeer je dat ook maar met een spreukje die jezelf toetreft?


Weet je wat ik zal onderstaande eeuwig verder plakken: (met links van FCC desnoods, de Amerikaanse ruimte-toezichthouder, zie post 1202: https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=1202)

Voor eeuwig verpest

Intussen komen er steeds meer nieuwe landen en commerciële partijen bij die raketten met satellieten lanceren. Zoals het bedrijf SpaceX van Tesla-baas Elon Musk dat al honderden satellieten heeft gelanceerd voor een wereldomvattend breedband internet-netwerk. Dit Starlink-netwerk moet uiteindelijk 42.000 satellieten tellen.

De Amerikaanse ruimte-toezichthouder wil dat satellieten die met pensioen gaan na 5 jaar terugvallen naar de aarde, om zo te verbranden in de atmosfeer. En Starlink gaat daar in mee. Masson-Zwaan: "Wat je ook ziet is dat de industrie zelf allerlei initiatieven neemt, omdat die zelf ook doorheeft dat als het verpest is, het voor eeuwig verpest is."

Europese regelgeving

Onze rommel in de ruimte opruimen wordt dus een immense klus. Ook in Europa is het besef nu volledig doorgedrongen dat de afvalberg in de ruimte niet verder moet groeien. "Nu is alles nog op vrijwillige basis, maar er is een roep om echte regelgeving", zegt Masson-Zwaab.

"Ook de baas van ESA heeft gezegd: ik wil eigenlijk dat er in 2030 niks van onze satellieten meer overblijft. Dat alles dat we omhoog brengen, op een of andere manier omlaag komt. Maar wat nu rondjes draait, en wat er al is, blijft gewoon. En door onderlinge botsingen blijft dat zich ook langzaam vermeerderen."
Kom tot bezinning in plaats van te volharden in de boosheid. Ik stelde initieel dat de ruimtevaart de ruimte aan het vervuilen is. Overal waar de mens passeert met zijn zogenaamde 'vooruitgang' duikt de vervuiling massaal op. Vooruitgang oké, maar dan moet het wel proper blijven.

"Er is zoveel gelanceerd de afgelopen decennia dat het een grote vuilnisbelt is en het gevaarlijk is om in een baan rond de aarde te verkeren." Omdat er geen beleid of wetgeving geldt in de ruimte is er niemand verantwoordelijk voor al het puin. “Op dit moment schat de ESA dat er zo’n 36.500 brokstukken om de aarde zweven", vertelt Van Hal. Eigenlijk zijn we ons eigen heelal aan het vervuilen. "Het is wachten tot er een keer een ramp gebeurt" stelt Zimmerman. Het ISS heeft bijvoorbeeld al meerdere keren van baan moeten wisselen om brokstukken te ontwijken."
(NPO 1-2022)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 mei 2023 om 20:07.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden