Los bericht bekijken
Oud 20 mei 2023, 16:37   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Was te verwachten, ICE hebben veel meer delen die kapot kunnen gaan.

Voor de eerste keer vallen 4 BEV-modellen binnen de voorwaarden om meegeteld te worden in jaarlijkse pannenstatistiek.

(in volgende post zal ik de Zwitserse link vertalen)
Citaat:
Uit pechstatistieken blijkt dat elektrische auto's betrouwbaarder zijn dan verbrandingsmotoren

Livia Gamper 05/12/2023

De Duitse pechdienst ADAC heeft voor het eerst e-auto's opgenomen in haar jaarlijkse pechanalyse. Deze komen beter uit dan verbrandingsmotoren - althans voorlopig.

Een panne hebben; dat is waarschijnlijk de nachtmerrie van veel automobilisten. De panne gebeurt het beste 's nachts, ergens in de middle of nowhere en in de stromende regen. Met de actuele pechstatistieken laat de Duitse pechdienst ADAC zien welke auto's in 2022 het vaakst pech hebben gehad. Voor het eerst evalueerde hij hoe betrouwbaar elektrische auto's zijn in vergelijking met verbrandingsmotoren.

Het codenummer in onderstaande pechgrafiek toont de geregistreerde pechgevallen per 1000 voertuigen. Alle vier de elektrische auto's liepen iets voor in hun respectievelijke klassen.

Om de pechstatistieken voldoende zinvol te laten zijn, moet volgens de ADAC binnen twee jaar na de eerste registratie de inventarisgrens van minimaal 7.000 auto's zijn bereikt.
Dat is het geval bij deze elektrische auto's: Tesla's Model 3, de BMW i3, de Renault Zoe en de VW ID.3.

Bovendien nam de ADAC in de statistieken alleen auto's op die voor het eerst in 2020 werden geregistreerd - aangezien e-voertuigen aanzienlijk nieuwer zijn en de vatbaarheid voor pech toeneemt met de leeftijd.

Waar elektrische auto's een voordeel hebben

En waarom hebben e-auto's nu minder pech? De ADAC schrijft: “Een reden voor het proefschrift is dat er veel minder onderdelen in een elektrische aandrijving zijn die kapot kunnen gaan. Er is geen uitlaat, geen versnellingsbak met meerdere overbrengingen, geen koppeling of starter, geen EGR, geen brandstofinjectie, geen turbocompressor.”

Daarnaast toont de ADAC de redenen voor storingen.

Defecte of ontladen startaccu's geven de meeste problemen – maar dit geldt voor beide aandrijvingen. De ADAC stelt: "Naast de zogenaamde hoogspannings- of tractiebatterij in de bodem hebben elektrische auto's een startaccu van 12 volt om de verlichting, de armaturen en alle systemen die op laagspanning werken - net als dat is bij elke verbrandingsmotor het geval."

De tweede meest voorkomende oorzaak van pech zijn lekke banden. Als je deze buiten beschouwing laat, vallen de volgende gebieden op bij het vergelijken van e-auto's en verbrandingsmotoren: de sluitsystemen en het motor-, beheer- en hoogspanningssysteem (HV). De ADAC schrijft: "Het verschil in problemen met de aandrijving (het HV-systeem van de elektrische auto is de tegenhanger van de aandrijving van de verbrandingsauto) kan waarschijnlijk worden toegeschreven aan de veel eenvoudigere technische opbouw van een elektromotor."

Volgens de ADAC is het redelijk om aan te nemen dat er meer contactloze systemen in elektrische auto's zitten als het om sleutelpech gaat - wat zorgt voor minder panne omdat sleutels sowieso niet verloren kunnen gaan.

In de toekomst minder storingen mogelijk

Volgens de ADAC is het nog te vroeg voor een definitieve conclusie. Omdat: met de hoge prijzen voor e-auto's zouden fabrikanten minder goedkope en dus storingsgevoelige componenten gebruiken. Tegelijkertijd zijn deze voertuigen voor veel fabrikanten nog nieuw terrein, waardoor de kans op pech nog kan worden verkleind door middel van leereffecten.

En het valt nog te bezien of de banden op de lange termijn bestand zijn tegen het zwaardere gewicht van e-auto's en de onevenredig grotere belasting. Maar: Storingen waarbij de batterij in e-auto's leeg was, lijken in de statistieken niet relevant te zijn.

https://www.galaxus.ch/de/page/panne...rbrenner-27797
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 mei 2023 om 16:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden