Los bericht bekijken
Oud 4 april 2005, 22:52   #162
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Ben ik nu zo slecht te volgen? welnee
1/ Heb ik het recht om mijn middelen (geld, arbeid en inzicht) in te zetten waar ik wil? Zeer zeker. Er is niemand die mij kan verplichten om op een slaafse manier mij te laten doen wat die wil. Natuurlijk niet, maar als morgen het water 1000€/m³ kost zitten we ook met een basis product die onbetaalbaar wordt. Er is dus een ethische kant aan immo net zoals aan andere levensbronnen!
2/ Als ik Mambo economicus wijs op het gevolg van zijn kortzichtige redenering dan ben ik een 'leegmelker'? Nee, ik ben nog steeds een rationeel mens die vaststelt dat ik veel beter mijn middelen kan inzetten op een ander gebied. De termijn van redenering van een huurder is; 31 dagen! (en in februari krijgen we ook al geen korting)
3/ Een ander voorbeeld om de belachelijkheid van de lage huurprijzen aan te tonen. Als supermarkten hun prijzen moeten halveren dan heb je geen goedkoop eten maar geen supermarkten. Iemand met een IQ van 80 moet zelfs dit kunnen begrijpen. correct me waar nodig; welke supermarkt gaat niet onder zijn concurrent? Zijn ze dan niet constant op zoek naar goedkopere leveranciers, naast hun assortiment "kwaliteitsprodukten" uiteraard.
4/ Ik ben een voorstander van een vrije markt niet van uitbuiting.Wij ook, we mogen nog altijd denk ik kiezen tussen een goedkoop alternatief woningaanbod en een villa met alles op en aan. Dat goedkoop alternatief is er niet, er is een wachtlijst van meer dan 70'000 man en groeiend. Welk initiatief is er al uit de privé gekomen? Hier ligt dus een enorm marktpotentieel open die men maar niet wil of kan tegemoet komen? Wat als er morgen wel iemand dat kan? Waar sta je dan nog? Stel u voor dat één of andere olieboer zegt "kom we gaan daar in België eens 100'000 goedkope woningen gaan zetten, klanten verzekerd! Kenmerkend voor een vrije markt is dat gemiddeld (aanbieders en tijd) de winst constant is (in %). Verschuivingen verhogen de winst voor de eersten maar verlagen de kostprijs op termijn voor elke consument, dus iedereen. Het gaat mij dus niet om hoge winsten maar om normale en vrije winsten. Nu verliezen wij elkander eventjes; als het aanbod van kopen goedkoper wordt, kan jij toch twee kopen tegen één nu? What the fuck is the problem? De markt van huurders is nu terug aan het komen tot op circa 16% binnen enkele jaren. U Krijgt terug een ruimer aanbod van huurders! Goedkoper welliswaar, maar dat zijn uw investeringen evengoed en is de winst % gelijk of zelfs hoger. En hoe berekend u de markprijs dan voor bv oude huizen die al 50 jaar geleden zijn afbetaald? U kan ik nog volgen, u investeerd en die moet u terug hebben + winstmarge dat is logisch. Maar wat dan met die anderen die hetzelfde doen, is dat geen profitariaat? Ze vragen evenveel als u maar zonder investering! (en laten het nog verkrotten bovenop) Vroeger hadden wij een huisbazin die 99 huizen had, 100 zou grootgrondbezitter geweest zijn destijds. Die had een speciale clausule dat wanneer ze een huis verkocht, en die verkocht het op hun beurt ze nog eens moesten betalen aan haar.
5/ Waarom zijn er huisjesmelkers? Al eens ooit afgevraagd? Omdat ze mensen treffen die ze kunnen uitmelken! Burgers die in zo 'n zwakke positie zitten dat dit uitmelken ergens nog marktconform voor hen is. (en door noodzaak overgeleverd zijn aan woekeraars. Zelfde systeem bij leningen trouwens. Wie niks heeft leent het duurst! )Door die personen uit die zwakke situatie te helpen zal de huisjesmelker achterblijven met zijn krotten. Lakse wetgeving ; hoe verklaar je anders 5 of 6 domiciels op een STUDENTENKAMERTJE (dus totaal 7 huurders) Jullie spannen de kar voor het paard.

Ik kan het niet genoeg herhalen: kansen, kansen, kansen, ...
Niet fundamenteel.

Maar je vraag is eigenlijk of ik mij de situatie kan inbeelden van de arme. Of ik zijn leefwereld begrijp. Voorverondersteldend denk jij van niet. Verrassend voor u zal zijn dat een ietwat goede bedrijfsleider zich zeer goed kan verplaatsen in de gedachten van anderen. Ik kan mij dus een vrij goed beeld vormen van de problemen van een arme. Ik negeer ook die problemen niet doch geef er een oplossing aan die in mijn leefwereld zeer succesvol is. Tijd dat de arme zich eens verplaatst in de leefwerled van de niet-arme (om het woord rijk maar niet te gebruiken).definieer arme eens?
En wat met een ex gedetineerde die nergens nog binnen kan, inclusief dikwijls genoeg mooie woningen waar ze gescreend worden. Laat ons zelfs eens veronderstellen dat geld geen wezenlijk probleem is.

Zal ik het nog maar eens zeggen: kansen!
En geef dan ook eens het aanbod kansen volgens u. Indien nuttig nemen we ze graag in bespreking. Moet wel realistisch zijn in een arm patroon.

Trouwens vraagje; als immo vennootschappen binnen niet al te lange tijd op een punt van verzadiging komen, wat gaan ze dan opkopen? Elkander natuurlijk. Als de huurders stagneren op een vrij laag percentage, wat gaan jullie nog in je aanbod hebben? Als de koopprijs zo hoog komt en het gaat snel momenteel dat het overprijst is, aan wie verkoop je dan nog? Verleden jaar is het in Gent denk ik met 20% gestegen op één jaar. Kan je dat blijven bijbenen?
Mag ik eens tippen want ik ken iemand van één van de grootste van belgië, zijn naam zal ik niet zeggen. Maar hij is nu al gans andere richtingen aan het inslaan! Vooruitziend?

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 april 2005 om 23:18.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden