Los bericht bekijken
Oud 5 juni 2023, 16:33   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Soit, ik denk dat zo een wagen CO2 technisch gezien wel klimaatvriendelijker KAN zijn, maar dat zal veel afhangen van de energiemix van het land waarmee die opgeladen wordt. In Frankrijk zal dat dus wel ok zijn, maar als je dat in Duitsland via een kolencentrale gaat beginnen aandrijven. Tjah, dan ben je verder van huis natuurlijk.
Uw "KAN en ok en verder van huis redenering" zal ik maar direct plakken (uit de tool link van T&E van vorige post):

Citaat:
In the worst case scenario, an electric car with a battery produced in China and driven in Poland still emits 37% less CO2 than petrol.

And in the best case scenario, an electric car with a battery produced in Sweden and driven in Sweden can emit 83% less than petrol.

https://www.transportenvironment.org...electric-cars/
Iedereen staat vrij die levenscyclustool-CO2 eens uit te testen. Ik heb het gedaan met mijn ICE (wel hooggerekend naar bouwjaar 2022, vergelijkbaar BMW 3 serie)
Na 280.000 km = 78,3 ton CO2 voor de ICE, 24,5 ton CO2 voor de BEV of 69 % minder. Batterij gemaakt in EU-gemiddelde, wagen gereden in België, batterij bevoorradingsketen standaard.

Er zijn wel maar vier keuzes waar de batterij gemaakt wordt:
EU-average
Duitsland
Zweden
China

Batterij supply chain is er een keuze uit standaard en low impact, ik nam standaard, gaf -69%, bij low impact is het -72% minder CO2.

Is de batterij gemaakt in China kwam het op -66/-69% minder CO2 respectievelijk.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 juni 2023 om 16:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden