Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Dat er her en der batterij-parken of andere opslagplaatsen voorzien en gebouwd worden, is eigenlijk niet zo'n groot nieuws.
Net zoals het feit dat in gemeente x of y de eerste windmolen geplaatst wordt, of dat in een bepaalde straat er een eerste huis is dat eindelijk zonnepanelen laat plaatsen.
Het grote plaatje is:
- eerst weg met fossiele brandstoffen; kernenergie achter de hand houden; uitrollen van energiebesparende dingen zoals huisisolatie.
- zodra we zeker zijn dat kernenergie gemist kan worden, mag die ook weg.
- heel het proces moet garanderen dat op geen enkel ogenblik het licht (langdurig, geen "straatpanne") uitgaat, EN dat energie betaalbaar blijft voor iedereen, ook de laagste klasse.
Klein detail: ik blijf me afvragen of er geen alternatieven zijn voor energieopslag. Als in Coo water omhoog gepompt kan worden, dan kunnen in Vlaanderen andere dingen dan water omhoog gekrikt worden, om op gepaste momenten te laten zakken.
|
Dream on.
Je weet sowieso al wie heel dat verhaaltje gaat mogen betalen.
Zo lees ik vandaag ook nog:
Citaat:
"Fluvius overweegt beursgang voor miljardeninvesteringen"
|
Bron
Citaat:
Door de komst van meer zonnepanelen, elektrische wagens, windturbines, warmtepompen en elektrische industrie moet de komende tien jaar 40 procent van het laagspanningsnet aangepakt worden. Bovenop de gebruikelijke 7 miljard euro aan vervangingsinvesteringen voorziet Fluvius in 4 miljard euro extra om het net verder te versterken.
|
Dan weet je al genoeg eh? Beursgang... Wat zoeken ze dus? Aandeelhouders. Wat zoeken aandeelhouders? Winst. Waar gaat men die winst halen?... Twee keer raden.
Heel die bejubelde energietransitie gaat ons met zijn allen nog massa's geld kosten (voor zo ver het dat nu al niet doet). En zo voelen we ons heiliger dan de paus.
Dat ondertussen aan de andere kant van de wereld een veelvoud van de door ons bespaarde CO2 de lucht in wordt geblazen zullen we maar met de mantel der liefde (of de mantel der portefeuille) dichtdekken zeker?
Ik hou mijn hart vast, niet zo zeer voor mezelf maar des te meer voor mijn kinderen...