Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu
Ik zie niet in waarom. Wat is het nut om ons blind te staren op zo'n getal? 8 miljard Qatari hebben niet dezelfde impact als 8 miljard Bangladeshi, dus zo'n getal zegt op zichzelf niets.
Die huidige 0.9% groei is nog steeds aan het dalen en op een gegeven moment wordt dat dus negatief. Uiteindelijk zullen we waarschijnlijk rond de 10-11 miljard blijven steken en vervolgens gaat de populatie weer dalen.
Ons probleem is niet die groei zelf, maar ervoor zorgen dat we tot op dat moment nog een aarde hebben met voldoende bewoonbaar gebied en dat onze levensstijl niet meer middelen verbruikt dan de aarde kan produceren.
Dat maakt onze ecologische voetafdruk het probleem, niet de bevolkingsgroei. Het zijn juist de landen met een enorm kleine ecologische voetafdruk waar de bevolking het meest groeit.
Wij met onze voetafdruk van 10ha/pp gaan Bangladesh (0.9ha/pp) eens uitleggen dat ze nodig wat minder kinderen moeten maken omdat de aarde het niet meer aan kan...
Het gaat globaal gezien helemaal niet slechter, zie mijn voorbeeld van Turkije. Wel is de kloof tussen ons welvaartsniveau en dat van de rest van de wereld enorm verkleind.
Hoezo terug gevochten? Is dat ooit gestopt? Als er een verband is, dan is het een omgekeerd evenredig, want er zijn nu veel minder doden door gewapende conflicten dan ooit tevoren.
Maar ik beweer helemaal niet dat alles zomaar goed komt, mijn stelling impliceert juist dat er actie moet worden ondernomen.
|
Oké, actie ondernemen volgens jou (denk ik?):
1) Opleiding & ontwikkeling van achtergebleven regio's.
2) consuminderen (afbouwen zodat ecologische voetafdruk overeenkomt met wat beschikbaar is, intussen minder dan 2 ha/persoon)
1) principieel akkoord, (ik wil graag een hemel op aarde voor ieder mens) maar het lijkt me moeilijk.
Er zijn landen waar kinderen bvb de koran moeten van buiten leren, of andere gebedenboeken, sommigen worden vanaf hun 10 opgeleid tot kind-soldaat en zo zijn er nog wel meer zaken waardoor het idee nobel kan genoemd worden maar niet eenvoudig om te realiseren, maar misschien heb jij wel ideeën om bvb in Noord Korea of Iran het bestuur voor je idee warm te maken, zelf heb ik dit niet meteen, heb er me tot nu toe weinig mee beziggehouden omdat het in mijn visie een lagere prioriteit heeft dan het streven naar mondiaal bewustzijn met betrekking tot de problematiek van onze aantallen.
Tijd lijkt me nogal belangrijk in deze en dus kies je het thema waar je denkt het meest winst te kunnen behalen, voor mij zijn dat de aantallen.
2) consuminderen
Ook niet gemakkelijk te verkopen (denk ik).
Ik denk dat ik zelf een heel stuk onder die 10 ha zit met mijn levensstijl, deels door overtuiging, deels door omstandigheden (we zitten niet allemaal aan die 10, ik vermoed dat de meesten wel tussen 5 en 15 zullen zitten).
Bij velen zal het zowel qua overtuiging als qua omstandigheden moeilijk liggen.
Maar het zou goed zijn mocht men pakketten samen stellen die aangeven wat je mag doen vooraleer je aan je 2ha zit hè, (hoeveel water mag je nog gebruiken, hoeveel kledingstukken mag je nog kopen, hoeveel kms mag je nog rijden/vliegen, verwarming, koeling, enz...) ik denk als het concreet gemaakt wordt dat het bijzonder hard zal tegenvallen, tenslotte 10/2 is 5 hè.
Dus grofweg betekend het dat je van alles wat je doet nog een vijfde mag doen.
Is toch geen prettige boodschap om te brengen.
Maar goed, als jij dit wil proberen aan de man/vrouw te brengen is dat je volste recht natuurlijk.
Niet om je te ontmoedigen, maar de kans op slagen lijkt me daar zo klein te zijn dat ik er zelf niet al te veel energie of tijd zou in steken.
Maar sowieso respect dat je het (volgens mij) ondanks die kleine kans op succes toch probeert.