Volvo kondigt nu een rijbereik tot 450 km aan voor zijn distributievrachtwagens.
Die kunnen op langere termijn al die regionale dieselvrachtwagens aflossen.
Dat zou een jaarlijkse besparing van *30 ton CO2 opleveren per vrachtwagen.
Men kan kiezen uit 3 tot 6 accupacks of 280-565 kWh
naargelang behoefte, een batterij minder komt overeen met 500 kg meer laadvermogen.
Voor diensten die extra stroom vragen (afvalverwerking, bouw) verkort zich het rijbereik, zie specs.
Citaat:
https://www.ttm.nl/materieel/elektri...-komen/154139/
Elektrische Volvo’s kunnen nu tot 450 km ver komen
Arjan Velthoven – 22 juni 2023
Volvo Trucks introduceert nu nieuwe, krachtigere accu’s voor het middelzware elektrische trucksegment, die een grotere actieradius tot 450 km kunnen leveren en het mogelijk maken om nog meer stedelijk transport te elektrificeren. De nieuwe accu’s zitten op de FL en de FE Electric.
De nieuwe accu’s bieden 42 procent extra energiecapaciteit en kunnen daardoor een totale actieradius tot 450 km per laadbeurt leveren.
Dit betekent dat de trucks de meeste soorten routes en opdrachten in stedelijke gebieden aankunnen, maar ook energie kunnen leveren voor opbouwen die veel stroom vragen, zoals in de afvalverwerking of bouw. De extra energie kan ook worden gebruikt voor het rijden van langere routes of diensten, zonder dat de truck hoeft te worden opgeladen.
(...)
Minimale emissies en geluid
“Met een actieradius tot 450 km zijn onze elektrische trucks klaar om de volledige vloot van diesel distributietrucks van onze klanten te vervangen. De Volvo FL en FE Electric produceren minimale emissies en geluid, wat goed is voor het klimaat, de bestuurder en iedereen die in de stad woont en rijdt”, zegt Jessica Sandström, SVP Product Management bij Volvo Trucks.
Minder accu’s, meer laadvermogen
De hogere capaciteit betekent ook dat er minder accu’s nodig zijn voor hetzelfde vermogen dat nu beschikbaar is. Als de opdrachten uitgevoerd kunnen worden met een kleinere actieradius, kan het laadvermogen worden verhoogd door minder accu’s te gebruiken – met een toename van het laadvermogen van 500 kg voor elke accu die niet wordt meegenomen.
“Voor sommige klanten is het belangrijker om extra laadvermogen te hebben dan om het bereik te maximaliseren. Wij werken nauw samen met onze klanten bij het kiezen van de beste oplossing,” zegt Jessica Sandström.
CO2 besparen
Door een Volvo FL- of Volvo FE-dieseltruck te vervangen door een elektrische versie die gebruik maakt van groene stroom op een typische route, kan jaarlijks ongeveer 30 ton CO2 worden bespaard.
De vernieuwde Volvo FL en FE Electric zijn nu te bestellen voor levering in het najaar van 2023.
Volvo FL Electric:
Aandrijflijn: tot 180 kW
Aandrijfeenheid: 1 elektromotor
Accu: 280-565 kWh, 3-6 accu’s
Actieradius: Tot 450 km (distributie) zonder ePTO en met 6 accu’s
Tot 280 km (distributie) zonder ePTO en met 3 accu’s
Volvo FE Electric:
Aandrijflijn: tot 225 kW
Aandrijfeenheid: 2 elektromotoren
Accu: 280-375 kWh, 3-4 accu’s
Actieradius: Tot 275 km (distributie) zonder ePTO en met 4 accu’s
Tot 200 km (afvalverwerking) met ePTO en met 4 accu’s
|
Citaat:
https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/new...tieradius.html
*De CO2-besparing is gebaseerd op een berekening met de Volvo Environmental Footprint Calculator (waarbij stadsgebruik wordt vergeleken met een jaarkilometrage van 50.000 km en ervan wordt uitgegaan dat de vergelijkbare dieselvariant 7% biodiesel gebruikt en een gemiddelde van 21l/100 km haalt. Het totale gewicht van de Volvo FE Electric is 27 ton en van de Volvo FL Electric 16,7 ton).
|
Volvo is natuurlijk niet alleen die zulke "regionale vrachtwagens" levert of gaat leveren:
bvb Scania:
https://www.dvo.be/artikel/scania-in...fstandsverkeer
Of Mercedes eActros LH:
https://www.ttm.nl/materieel/elektri...g-haul/147972/