Los bericht bekijken
Oud 5 april 2005, 23:18   #24
LA'er
Provinciaal Gedeputeerde

LA'er's schermafbeelding

Standaard

Het moet gezegd worden, veel van de problemen inzake onderwijs beginnen bij de allochtonen zelf. Geen respect voor gezag (jeugdelijk fenomeen, maar toch wel opmerkelijk meer aanwezig onder de allochtone bevolking), ouders die geen Nederlands kunnen en dus niet weten wat hun kinderen uitspoken op school...

En uit ondervinding kan ik zelf zeggen dat men niet hoeft te spreken van Allochtonen, maar dat men gerust Marokkanen mag zeggen (in de meeste gevallen). Ik zat met Turken, Congolezen, Ghanezen,... in de klas en waar het meest bij fout ging waren Marokkanen.
Ik zat ook bij goede Marokkanen in de klas, heel goede studenten zelfs goede vrienden maar die zijn dan weer eerder uitzondering dan regel.

Vandaag had ik nog een discussie met een goede vriend van me (marokkaan). Hij zei zelf:

"We moeten eerlijk zijn, het begint meestal bij onzelf. Wat heeft een 14-jarige te zoeken om 1uur 's nachts in Borgerhout of waar dan ook. De meeste moeilijkheden die Belgen hebben zijn met Marokkanen. Als ik zie wat er gebeurt in discotheken en party's dan word ik zelf nog racist daarom ga ik naar plaatsen waar er geen Makakken komen (zoals hij ze zelf noemde). er is al racisme tussen Marokkanen zelf. Berbers moeten arabieren niet hebben en andersom laat staan dat we ons fatsoenlijk kunnen integreren in een Belgische samenleving."

Als ik die persoon hoorde spreken kon ik hem alleen maar gelijk geven. Goedwetende dat dit oordeel niet te vellen valt over alle Marokkanen, maar als iemand uit eigen rangen dat zegt wilt toch wel iets betekenen.