Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ik vond het beter als de Britten daar waren. Naargelang China de vijs meer dichtdraaide op de overheid, gerecht, media etc is er toch mentaliteit verandering gekomen. Men heeft de studenten protesten ook met geweld neergeslagen.
Veel rijken en hoog opgeleiden zijn vertrokken naar UK, VS, Australië of Canada.
Een lang opinie artikel uit The Washington Post voor wie het wenst te lezen. En dit gaat dan nog alleen over democratie. Op financieel en commercieel gebied heeft HK ook veel belang verloren.
https://www.washingtonpost.com/opini...own-democracy/
|
Hong Kong als Britse Kroon-kolonie had haar charme en ik vond hun handover ook maar niks.
Zeg maar dat ik vandaag hetzelfde gevoelen heb over, bij voorbeeld, Gibraltar.
Maar dat betekent niet dat alles hier de foute kant uitging onmiddelijk na 1997, Gipsy.
Het was pas nadat hun nieuwe grote roerganger Xi aan de vetpotten kwam dat het politiek ideologisch commie canaille extra roet in het eten begon te gooien. in tegenstelling tot 't business-minded realisme van Deng zaliger.
Gemor binnen bevolking bestaat in de hele wereld. Dat hoeft geen extra geblaat.
Een duidelijk bewijs van voorschrijdende repressie waren niet de reacties na
2014 maar de ontvoering door Xi's Dirtland in
2015 van die bookshop sellers uit Causeway Bay hier.
De clash en het vandalisme van
2019 was het beste excuus aan Beijing gegeven om harder ideologisch op te treden.
En er werd geoogst wat gezaaid werd.
(Wat betreft het optreden van de politie toen tegen die bende gemanipuleerde snotneuzen in
2019 heb ik alle begrip en respect. Ik ga geen nieuw betoog pro of contra daarover herstarten. De feiten zijn wat ze toen waren en zijn tot heden. De resultaten ook.)
Voor het overige leeft ik met amusement
ende plezier, zonder verzuurde
'ettefretters' a la ge weet wel wie, en doe zoals de Romeinen in Rome.
Carpe Vitam,
2023.
P.S.: Dat artikel van Josh Rogin uit de Washington Post is verdomd eenzijdig en simplistisch. Mijn gedacht, hè.