Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
1. Profeet Mohamed is niet zoals Jezus bij de christenen, de zoon van God. Terwijl profeet Jezus bij de meeste christenen een Goddelijk statuut heeft, heeft de profeet Mohamed dat niet. Profeet Mohamed is als mens geboren en als mens gestorven. De profeet Jezus is voor de meeste Christenen als de zoon van God geboren en na zijn dood tot zijn Vader teruggekeerd. Voor moslims was Jezus net als Mohamed een mens en geen zoon van God.
2. Iqra (= lees, studeer) was de eerste boodschap van God naar de profeet toe. Als goede moslims zijn wij verplicht om te leren en te studeren, kortom om kennis op te doen. We moeten dus ook leren van de levenswandel van onze profeet. Maar!!! a. De overlevering van de levenswandel en handel van de profeet via de Hadith is niet zo betrouwbaar in tegenstelling tot de koran. b. De profeet leefde in een andere historische context, een andere tijd dan de onze. c. Leren en studeren, wil niet zeggen naäpen.
[size=2]Ben ik een volgeling van profeet Mohamed, zoals christenen volgelingen zijn van Jezus? Duidelijk, nee. Ik ben geen Mohamedaan, maar een moslim. [/size]
|
Bedankt voor het antwoord Mr. Fraihi.
De reden waarom ik Wreker's vraag verdedigde, was eigenlijk meer om te weten te komen hoe u als
filosoof van allochtone origine zou reageren.
M.a.w. ik was benieuwd om te weten of u zichzelf (nog) als moslim beschouwd. En in the affirmative, of u uw filosoofschap weet te rijmen met uw moslim-zijn.
Mij persoonlijk lijkt dat een zeer moeilijke combinatie en opdracht, omdat het ene een nuchtere, analyserende, actieve, leergierige geest vereist, terwijl het andere eerder een slaafse mentaliteit van overgave en loutere absorbatie verondersteld (ten minste voor een deel van heel het religieuse verhaal).
Ik vraag mij af of dat nooit tot innerlijke conflicten leidt?
In het licht van wat u schreef, kan ik moeilijk begrijpen dat een filosofische geest onvoorwaardelijk aanneemt dat de entiteit god genaamd iemand uitkiest om een boodschap aan de mensheid door te geven. Uit uw antwoord ("we" ..)leid ik af dat u dat doet. Of sprak u in't algemeen namens de moslims?