Los bericht bekijken
Oud 9 juli 2023, 19:36   #70
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar de REDENEN WAAROM zijn juist die ongelijkheid van kansen. MOCHT het waar geweest zijn dat Nadal en ik gelijke kansen hadden,
De verwarring ontstaat doordat je niet specifeert "kans op wat". Kans om in 2020 een wedstrijd te winnen tegen Nadal = 0%. Kans om op jullie zesde levensjaar voluit voor tennis te gaan = gelijk.

Citaat:
dan zou ik exact even moedig geweest zijn om te kiezen om elke dag gaan te trainen.
Velen zeggen dat. Ook iets in de aard van "die voetballers zijn toch vreselijk overbetaald". Maar geen enkele van die critici doet het hen na. Omdat ze het niet kunnen of er het karakter niet voor hebben.

Citaat:
Het gegeven dat ik die moed niet had, is juist wat mijn kansen verminderd heeft.
En dat is oké. Maar dan moet je ook niet vragen naar dezelfde outcome (financieel). Er zijn mensen die vinden dat topsporters aan megataksen onderworpen moeten worden omdat het niet eerlijk is hoeveel ze verdienen. In Frankrijk is er eens zo'n wetsvoorstel geweest. Als men zo dwaas is om dat door te voeren, kan men de competitie ineens afschaffen in Frankrijk en moet men achteraf niet janken dat er geen inkomsten (kaartverkoop, tv rechten, sponsors) of geen jobs meer zijn in die sector.

Citaat:
Er zijn daar oorzaken voor: genetisch waarschijnlijk. Mijn opvoeding. De cultuur waarin mij mij heeft opgevoed was niet bevorderlijk voor het tennissen. Die achterstand door de cultuur die mij opgedrongen was, heeft mijn kansen verminderd. Ik had dus geen gelijke kansen.
Genetisch beperkte invloed. Opvoeding, zelfde principe als kinderen waarvan de ouders nooit hebben gewerkt. Zij zelf hebben het nooit anders gezien en worden ook profiteurs van de samenleving.

Veel van de verwarring zou weggenomen als men gelijke kansen (equality of opportunity) vertaalt als gelijke mogelijkheden. In principe is dat ook juister.
Ondanks dat jij door een aantal redenen vindt dat je kans op slagen als topatleet lager was, had je wel de mogelijkheid om het te proberen.

De overheid mag erover waken dat mensen gelijke mogelijkheden krijgen. We moeten stimuleren dat mensen het beste van hun leven kunnen maken. Maar equality of outcome is iets totaal anders. Het is de overheid die zich het recht toeëigent om mensen die het financieel goed hebben, progressief hun welvaart af te pakken. We moeten massaal een kapitaalvlucht op poten zetten als het WEF daar ooit mee begint.


Om het misverstand uit de weg te ruimen. Men moet "gelijke kansen" vertalen als "gelijke toegang tot opportuniteiten".
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 9 juli 2023 om 19:50.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden