Los bericht bekijken
Oud 12 juli 2023, 09:54   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Mediane jaarinkomens van 30K voor belastingen per gezin. Ik begrijp dat niet zo goed eerlijk gezegd... Verder moeten we ook zeggen dat de rentes in de jaren 80 van een andere orde waren dan nu.
Rentes en woningprijzen zijn meestal invers gerelateerd: de meeste mensen kijken naar hoeveel ze moeten afleggen per maand, DAT is de markt factor aan de kant van de vraag. Bijvoorbeeld, "ik kan 1000 Euro per maand ophoesten" voor mijn immo krediet.
De interest bepaalt dan hoeveel ik kan lenen hiervoor. Als de interest laag staat (zoals de laatste decennia) dan kan ik hiervoor redelijk veel geld lenen op lange termijn.

Bijvoorbeeld, als de rente 1% is, dan kan ik voor 1000 Euro per maand:

167 000 Euro lenen op 15 jaar, of 265 000 Euro lenen op 25 jaar.

Als de rente 5% is, dan kan ik voor 1000 Euro per maand:

127 000 Euro lenen op 15 jaar, of 170 000 Euro op 25 jaar.

Kortom, als de rente laag staat, dan is het de moeite om op langere termijn te lenen: door van 15 naar 25 jaar te gaan, kan ik 59% meer lenen aan 1% ; maar ik kan maar 34% meer lenen als de rente aan 5% staat.

Het is dus de moeite niet om lange leningen aan te gaan als de rente hoog staat, want veel meer kan ik daarvoor niet kopen ; daarentegen, dat verandert als de rente laag staat.

Je kan dus zeggen dat het gezin dat 1000 Euro per maand kan ophoesten, aan 1% bereid zou zijn om een woning van 265 000 Euro te kopen, en aan 5% maar een woning van 127 000 Euro zal willen neertellen.

Je ziet dat een interestwijziging van 1% naar 5% de immo vraag door 2 deelt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden