Zelfkennis is begin van alle wijsheid.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil.
2 Volkse wijsheden van hier.
Een wijsheid van Maddox
De waarheid is wat men gelooft.
Liegen bestaat niet, creatief met waarheid, dat is wat anders(vrij naar een Star trek uitspraak)
Ik kan ook met Koran-wijsheden slaan.Niet dat ik erachter sta, maar dan nog.
Soera Al-an-'aam zin 25
Zie,hoezij tegen zichzelve liegen en hoe hetgeen zij plachten te verzinnen voor hen verloren is gegaan.
Soera An-nissa zin 136
O,gij die gelooft, weest voorstanders der gerechtigdheid,getuigen voor Allah,zelfs al was het tegen uwzelve,of ouders en verwanten.Hetzij rijk of arm.Allah is beter dan beiden.Volgt niet de begeerten,opdat gij onrechtvaardig zult zijn.En als gij de waarheid omzeilt of er U van afwendt,Allah is goed op de hoogte van wat gij doet.
Eentje die mag tellen
Soera Al-Forqaan zin 34
En zij stellen U geen vraag of Wij geven U de waarheid en een uitmuntende uitleg.
Bij die laatste kan ik mezelf de voorstelling maken dat een Moslim niet moet nadenken,maar gewoon moet bidden voor elk antwoord.Wat zowiezo 5 keer per dag moet nietwaar.
Ikzelf prefereer mijn eigen inzicht, zo menselijk, en imperfect als het is.
Maar, daar we naar het beeld van god/Jehova zijn geschapen is het ons alleen maar mogelijk volgens dat beeld te denken, ergo, wat we ook denken is per defenitie juist.