In juli 2009 was ik in Death Valley bij temperaturen tot 52 graden.
En dat is een heeeeel rare ervaring.
Het is er gloeiend heet maar je zweet geen druppel. Althans, zo lijkt het.
De lucht is er immers zo droog dat elke druppel zweet die op je huid verschijnt onmiddellijk verdampt.
Roken (deed ik destijds nog) lukte niet wegens gewoonweg te hete lucht die je inademt.
Parkeerplekken die bestaan uit asfalt worden bij zo'n temperaturen afgezet. Enerzijds omdat de asfalt te zacht wordt om een auto te dragen, anderzijds omdat het risico bestaat dat je banden gaan smelten.
En het is moeilijk om uit te leggen maar heel je lichaam voelt 'raar' aan. Waarschijnlijk omdat het alle moeite van de wereld moet doen om af te koelen. In ieder geval; ik had me voordien nog nooit zo gevoeld.
En dikke week later waren we in Lake Havasu City en daar flirtte de temperatuur toen ook met 50 graden.
Voor mij hoeft dat niet meer maar het was toch eens tof om dat te ervaren.
Heel speciaal. Je voelt daar gewoon dat die hitte je binnen de kortste keren fataal kan worden.
Maar eigenlijk valt bij zo'n temperaturen gewoon rondwandelen nog wel mee. Vooral omdat de lucht er kurkdroog was denk ik. Een paar jaar later was ik in Florida bij amper 35 graden maar daar was rondlopen veeel vermoeiender. Omdat de luchtvochtigheid daar zo enorm hoog was. Je bent daar dan ook continu kletsnat van het zweet.
Ja, speciaal gevoel die extreme temperaturen.
Al speelt volgens mij bij zulke temperaturen de luchtvochtigheid een zeker zo belangrijke rol als de temperatuur op zich.