Los bericht bekijken
Oud 7 april 2005, 10:00   #9
Pie
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik heb het al eens deftig gelezen en vond het vooral een grappig boekje. Voor een historisch beeld moet je echter ander materiaal lezen. Het boek van Martens is een opeenhoping van alle stalinistische leugens en verdraaiingen van de voorbije decennia.
Martens weerlegt een paar van de grofste leugens die in de loop der tijd verspreid werden en algemeen aanvaard werden door burgerlijke historici (genre conquest & co). Het is inderdaad geen volledig historisch beeld van de periode, maar ik heb in dat boek bronnen en feiten gevonden die ik nog nooit in een ander boek over Stalin gevonden had. Getuigenissen van buitenlandse ingenieurs, documenten van de bolsjewieken,.....
Welke boeken raad jij dan aan om te lezen over die periode?
oneliners als 'grappig boek' of 'opeenhoping van stalinistische leugens' , daarmee kun je misschien kleine kindjes of een achterban mee zoethouden, maar meer hopelijk ook niet. Waarom heeft er niemand zich eens de moeite getroost de dingen gezegd in dit boek concreet te weerleggen, aangetoond welke zaken hij vervalst heeft?
Waarom blijft het altijd bij marginaliserende of hysterische reacties?

dit is de korte inhoud van op de site www.epo.be

Citaat:

Een andere kijk op Stalin analyseert een serie ‘medialeugens’: de honger-holocaust in Oekraïne, de 12 miljoen doden van de goelag. Het boek weerlegt de klassieke aanvallen tegen Stalin: het testament van Lenin, de collectivisatie opgelegd door een totalitaire partij, de gedwongen industrialisatie, de liquidatie van de oude bolsjewistische garde, de blinde en absurde terreur van de zuiveringen, het samenheulen van Stalin en Hitler enzovoort. Het hoofdstuk over de collectivisatie beschrijft gedetailleerd hoe de boeren vanuit middeleeuwse levensomstandigheden doorheen een complexe strijd een moderne samenleving uitbouwden. De analyse van de Moskou-processen toont aan hoe defaitisten in de partij zich verbonden met militaire samenzweerders om de bolsjewistische leiding omver te werpen. De standpunten van Trotski worden besproken, inclusief de oproep tot gewapende opstand die hij in mei 1940, in volle wereldoorlog, lanceerde. De essentiële bijdrage van Stalin in de grote antifascistische oorlog wordt voor het voetlicht gebracht. Met 23 miljoen doden heeft het Sovjetvolk bijna alle gewicht van de antifascistische oorlog gedragen. Vandaag wordt Stalin met schande overladen en Hitler wordt gerehabiliteerd… Het boek bespreekt de kritiek die Stalin maakte op het opportunisme ‘�* la Chroesjtsjov’ gedurende de jaren 1948-1953. De landen van de ex-Sovjetunie maken nu de ineenstorting mee van de industriële productie en het herstel van het wilde kapitalisme. Deze catastrofe doet de bekende dissident Alexander Zinovjev zeggen: ‘Stalin is de grootste persoonlijkheid van deze eeuw geweest, het grootste politieke genie.’ De lezer vindt in Een ander kijk op Stalin een enorme hoeveelheid informatie uit westerse academische bronnen die nooit eerder in het Nederlands werd gepubliceerd en dus voor het grote publiek onbekend bleef. "Er is sedert heel veel jaren in de schoot van de linkse beweging zelf een grote terughoudendheid om over Stalin te spreken. Alsof het gaat over een cultureel archaïsme en een te betreuren politiek. Ik heb dat nooit aanvaard. Ik heb altijd mijn respect betuigd voor de grote held van Stalingrad, de belangrijkste figuur in de strijd tegen het nazisme. Zij die weigeren in te gaan op de oude Stalin zullen op een dag begrijpen hoezeer zij bedrogen en verblind werden door de haatcampagne die tegen hem werd gelanceerd door de meest reactionaire krachten. Het boek van Ludo Martens toont dat overtuigend aan." - Oscar Niemeyer, Braziliaans architect, in zijn voorwoord voor de Braziliaanse editie van Een andere kijk op Stalin, 2003.

en je vindt ook wel een hoop recensies als je de titel eens in google intypt

www.pvda.be/lonen
Pie is offline   Met citaat antwoorden