Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus
Volgens mij heb je een eigen onjuist beeld opgebouwd van de entiteiten van het zogenaamde Wallonië en zogenaamde Vlaanderen in de staat Belgë die eerder toevallig in 1839 ontstaan is door de wil van de toemalige grootmachten (en Wilhelm die het geruzie moe was). Maastricht is eerder toevallig bij Nederland gebleven. Het kerkhof ligt nog vol Franstalige grafopschriften. Op dit ogenblik hebben zij zeker geen affiniteiten met nationalistische vendelzwaaiers van het Westen.
Als Limburger heb ik meer affiniteit met Luik dan met Brugge, hoewel ook West-Vlamingen heel sympathieke mensen kunnen zijn. Eupen is een welvarende streek waar zeker geen sukkelaars wonen. Een Ardennees die ik, zegt luidkeels dat hij geen Waal is.
Wij zijn toevallig samengebracht en moeten er het beste van maken. Ondertussen moeten wij blij zijn voor de zuivere lucht die de Zuid-Westenwinden naar ons brengen. En ook voor het zuivere water dat tot nu nog altijd gratis is. Van de vacantiehuisjes maken misschien meer Nederlanders gebruik dan Vlamingen maar ooit zal Benidorm wel zijn aantrekkingskracht verliezen. Ik denk wel dat samenwerking voordelen kan brengen al was het maar voor het onderwijs. Wij kregen op het middelbare nog Frans van een Frans sprekende. Ik ben er nog altijd dankbaar voor.
|
Dus volgens U moeten de Vlamingen de hoogste belastingen ter wereld blijven betalen opdat onze kinderen Frans van een Franstalige zouden kunnen krijgen op school?
De argumenten van de Belgicisten om dit land bij elkaar te houden zijn duidelijk uitgeput.