Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach
Enfin. Eerlijk gezegd. Ik dacht toen ik dit las. Waarom beseffen niet meer mensen dat wat u schrijft de simpele waarheid is. In ieder geval durf ik het woord voor woord onderschrijven en voel ik me een stuk minder eenzaam erdoor.
|
Graag gedaan. Over het waarom kan men boeken schrijven.
- mensen geven in het algemeen niet graag toe dat ze zich ergens vergissen.
- conformeren. Ook heel menselijk. Gezien er alleszins de illusie gecreëerd wordt dat de overgrote meerderheid X denkt en als je Y denkt je bij een gekke minderheid behoort zullen veel mensen voor X kiezen. Een soort van self-fulfilling prophecy om het zo te zeggen.
- persoonlijk voordeel of ozm persoonlijk nadeel vermijden. Hangt een beetje samen met het vorige maar in een aantal onderwerpen is er wel degelijk een behoorlijk risico als je een afwijkende mening hebt.
- het 'eigen team' fenomeen. Alles wat het eigen team doet is per definitie goed, alles wat het 'andere team' doet per definitie slecht.
Het is vaak frustrerend en ja je kan je soms eenzaam voelen maar er zijn veel meer mensen dan je denkt die nog rationeel kunnen denken.
Voor mij persoonlijk had ik een dergerlijke ervaring met de presidentiële campagne van Ron Paul in 2008. Dat was eigenlijk voor het eerst dat ik 1. met een politicus geconfronteerd werd die vast hield aan zijn principes en waar ik het bijna over de hele lijn mee eens was. 2. Op youtube video's vond van duizenden en duizenden anderen die een dergerlijke boodschap enthoesiast ondersteunden.
Soms als ik me wat 'alleen' voel zoek ik nog eens zo een video op