Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Eerlijk gezegd, Rusland en Canada zijn de grote winnaars van de klimaatsverandering he.
Na een modderige transitieperiode gaan zij er enorm grote gebieden bij hebben die niet meer door vrieskou geteisterd worden en die toch niet gigantisch heet zullen worden. Gans Siberie een Mediterraan klimaat, dat noem ik een voordeel.
|
Onvermijdelijk bijna is de draad toch op de klimaatproblematiek gekomen. Het is nu eenmaal in de tijdsgeest. Dat het klimaat verandert zal wel iedereen bevestigen. Dat de mens de oorzaak zou zijn vind ik een vorm van hoogmoed. De veranderingen zijn altijd gebeurt zonder de mens, nu hem plots als schuldige aanduiden doet denken aan de Todesdrang die in ieder van ons aanwezig is. Altijd heeft de mens gebeurtenissen als misoogsten, pest, natuurrampen toegeschreven aan zijn slechte daden. Vroeger misnoegde hij de goden, nu heeft dat plaats gemaakt voor de natuur.
Een mens produceert ongeveer 1 kg CO2 per dag, bij inspanning kan het tot 40x meer zijn. Geloven dat wij door wat minder te ademen het klimaat (gemiddelden van 30 jaar) kunnen beïnvloeden is naïef. Het klimaat verandert door Milankovitch cycli of andere ongekende oorzaken. De mens is onschuldig. En ik ben het helemaal eens dat men moet aandachtig zijn voor de gevaren maar ok gebruik moet maken van de opportuniteiten.