Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Democratie kan verbeterd worden, akkoord.
Kan democratie verder gaan dan wanneer elke mens voor eender welke beslissing geraadpleegd wordt?
Dat lijkt mij de uiterste grens te zijn.
Maar verbeter me als ik fout denk.
Met de vlucht van IT is het (op termijn) misschien niet eens onmogelijk.
Het aantal kindjes die John & Linda krijgen heeft invloed op de levens van mij en mijn eigen kinderen.
Dus mag/moet ik ( en met mij de andere 7.999.998 mensen op onze planeet) geraadpleegd worden over hoeveel kinderen John & Linda mogen hebben.
Onze gesamelijke stem moet dan maar bepalen hoeveel kindjes John & Linda mogen maken.
Omgekeerd hetzelfde natuurlijk.
John & Linda moeten/mogen ook hun zeg hebben in het aantal kinderen dat iedereen mag hebben.
Hetgeen geldt voor het aantal kinderen geldt voor alle zaken die invloed hebben op elkaars leven (dus quasi alles).
In het hierboven beschreven scenario zitten we (denk ik) heel dicht bij de uiterste limiet tot waar we democratie kunnen drijven.
Als we dat denkbeeldige toekomstbeeld vergelijken met de situatie zoals we ze momenteel kennen is het volgende hoe ik er over denk:
Ik zou het waarderen mochten we ook hier (Vlaanderen/westen) een stuk naar dat denkbeeldige geschetste toekomstbeeld opschuiven.
Ik denk ook dat we niet helemaal tot dat uiterste hoeven te gaan, gezien de nadelen waarschijnlijk groter zouden zijn dan de voordelen (om zover te gaan).
De ideale positie zou zich met andere woorden ergens situeren op de lijn tussen de huidige situatie en het geschetste uiterste (qua democratie).
Dit alles neemt niet weg dat wij (Vlaanderen/westen) vrij hoog zitten op de democratische ladder (in vergelijking met vele andere landen).
Bij mijn weten is dit niet berekend (en als het dat is kan men ongetwijfeld een discussie starten over de manier waarop de berekening is gebeurd).
Dus geef ik gewoon een getal (vork) weer van hoe ik het aanvoel (dikke duimwerk dus).
Bij 0 meest ondemocratisch en 100 meest democratisch (huidige situatie, los van denkbeeldig geschetste situatie) denk ik dat Vlaanderen (en bij uitbreiding Europa) zich ergens tussen de 75 en 85 bevindt.
Als je democratie het beste systeem vindt, dan lijkt het me normaal dat eerst de anderen die zich tussen de 0 en 75 bevinden bijbenen, alvorens je grootste kritiek te richten op diegenen die zich daarboven bevinden (en die dus een betere score hebben).
Als je meer van autocratie houdt, betekent dit dat je het normaal vindt dat enkelingen het lot van velen bepalen.
|
misschien kunnen we gewoon een kinderquotum invoeren. Ergens moet dat iets verhandelsbaars opleveren...
Wanneer je afstand doet van uw quotum , wordt je betaald door diegene met kinderwens vb 50.000euro . Mensen die hun quotum overschreiden krijgen een boete van bvb 50.000 euro...
Op die manier kun je bvb als gezin afstand doen van uw 2 kinderen, 100k vangen om een huis te financieren, en na 10 jaar uw kinderen dan toch doen komen en de boete betalen... Wat zo op die manier een perfecte manier is van gezinsplanning, financieren etc