Een reactie op:
https://forum.politics.be/showpost.p...4&postcount=82
Met ziekenfonds, vakbond, nmbs, fluxys, fluvius, ben je op nationaal terrein gekomen, (federale politiek)
Zaken waar ik me weinig in verdiept heb en ook niet van plan ben dit te gaan doen.
Wat kan ik zeggen.
Bepaalde zaken moeten uitgevoerd worden.
Als bvb democratisch beslist wordt dat een werkloze recht heeft op een vergoeding dan is er een organisatie nodig om deze vergoeding te betalen.
Je kan als overheid beslissen om dat uit te besteden (bvb vakbond of andere privé organisatie) of het dichterbij te houden en het zelf (eigen beheer) te organiseren (met het risico het verwijt te krijgen een vette overheid te zijn).
Maar ook daar, zouden we kunnen opschuiven richting meer democratie.
Belangrijkste lijkt me te zijn dat de overheid een kristallen huis is/wordt, waar alles transparant wordt (waarschijnlijk met enkele uitzonderingen, veiligheidsissues zijn zaken die je beter niet volledig in de openbaarheid brengt, de vijand kijkt immers mee).
Hoe het dan verder georganiseerd wordt lijkt me van tweede orde te zijn.
Zoals eerder gezegd de ultieme vorm van democratie zou zijn dat elk element dat een invloed heeft op ons leven door éénieder van ons moet beoordeeld worden en er via stemming telkens tot een besluit gekomen wordt.
Als je democratie zo ver wil drijven kom je tot situaties waarbij (bij ons Belgie) 12 miljoen belgen moeten beslissen welke vergoeding aan welke ambtenaar (ieder die job uitoefent die ten dienste van de gemeenschap staat – iets dat ook dient beslist te worden) wordt gegeven en of er naast deze vergoeding ook nog andere middelen kunnen toegekend worden (bvb koffie, fiets, wagen, ...).
Met andere woorden, je kan het zo ver drijven dat 12 miljoen burgers 24u/dag bezig zijn met overleggen, discussiëren, beslissen (stemmen) en nog niet toekomen met de 24 uur die er in een dag zijn om alles gedaan te krijgen.
Als 12 miljoen burgers bezig zijn met bvb welke kleur onderbroeken de volgende keer uit de fabriek moeten rollen is er waarschijnlijk geen tijd meer om de onderbroeken effectief te produceren en op de markt te brengen.
Zoals eerder gezegd, er is heel wat voor te zeggen om wat op te schuiven in de richting van meer democratie, maar ook daar gaan we best doordacht te werk en ben je (denk ik) beter af met geleidelijk bijsturen in kleine stapjes.
Het lijkt me overduidelijk dat de uiterste limiet richting ultieme democratie wellicht niet de optimale manier is om een samenleving te sturen.