Los bericht bekijken
Oud 23 juli 2023, 19:43   #86
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In de mate dat het een effect heeft, moeten puntbronnen lokaal hogere temperaturen hebben en dus tot MEER convectie aanleiding geven dan bij gedistribueerde warmte. Kortom, de warmte van airco's zou BETER if anything geevacueerd worden dan die van isolatie.

Aan de andere kant is uw punt maar heel lokaal waar, op schalen kleiner dan een gebouw. Over gans een wijk bekeken is dat kifkif.

Meer nog, als die airco's op de daken van gebouwen staan, is dat nog beter, want dan is er al een hoogte gewonnen.

Dat is dan zoals het bladerdak van een bos, waarbij de warmte veel hoger vrijkomt dan op wandelhoogte.

Kijk, mijn "case" is vrij sterk zulle want ik heb daar een ganse groep ingenieurs van overtuigd op mijn werk, en die hebben ook aanvankelijk vanalle "verdedigingspunten" die hier soms aan bod kwamen, bekeken. Maar uiteindelijk was iedereen het ermee eens

Het is contra intuitief, vooral als ge inderdaad naast zo een batterij van die buiteneenheden loopt die veel hete lucht blazen. Dan "begrijpt" ge het "intuitieve" argument van verdorie, het is al zo warm en die zotten zetten nog eens de verwarming op.

En als ge dan puur fysisch gaat nadenken merkt ge dat er daar niks van aan is.

Nu ga ik ZELF een tegenargument geven.

Als het gebouw ZODANIG EEN ZEEF IS dat dezelfde warmte per dag vele keren binnen en buiten gaat, dan is het niet waar meer dat de extra warmte van de pomp zelf "een kleine fractie" is. Als de warmte die telkens binnen en buiten gaat, dat veel en veel rapper doet dan het zonnevermogen zelf, dan valt mijn argument in het water.

Als de zon, zeg maar, 1000 KWhr heeft veroorzaakt op een gebouw op een dag, waarvan er, zeg maar, 40 KWHr het gebouw zijn binnengegaan, weer buitengepompt, weer binnengegaan, weer buitengepompt, weer binnengegaan, weer buitengepompt, en zo voort, dan zou er bij isolatie enkel maar 40 KWHr buiten blijven, en als die warmte 20 keer wordt buitengezet door de airco, zou de airco extra pomp energie, die telkens maar 10 KWhr was voor een keer pompen, nu 20 keer meer zijn, en 200 KWHr voorstellen. Dus daar waar de isolatie (of het eenmalig buitenpompen) 4% van de zonnewarmte voorstelt, zou het jojo gaan voor 20% van de zonnewarmte gaan, wat uiteraard voor een significante verhitting kan zorgen.

Maar dat is niet waar, gewoon omdat het airco vermogen dat geinstalleerd is, veel en veel kleiner is dan het zonnevermogen in elk geval. Aurora berekende dat al.
Ja, maar die waren in koffiepauzemodus, vandaar onze argwaan.
jogo is offline   Met citaat antwoorden