Los bericht bekijken
Oud 27 juli 2023, 11:01   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Feit is, dat branden op zee worden gezien als zowat het ergste wat er kan gebeuren.

(ja uw reddingsmiddelen gaan er mee aan he... )
Zeker als er een paar EVs op staan, en het in de buurt is (Noordzee)

Andere schipsbranden met doden halen het Europees nieuws nog niet eens, want er stonden enkel nog maar ICE-voertuigen op. De BEV's zijn een haven ervoor afgeladen worden. Zei maar zeker dat moesten de BEVs er nog op staan het wereldnieuws was.

Het liep toevallig pas fout toen er enkel nog tweedehands ICE geladen werden met bestemming Afrika:
Citaat:
https://apnews.com/article/newark-ca...fe535ae8932b99

Fire that killed 2 on a cargo ship in New Jersey is out after nearly a week, officials say

Published 6:22 PM CEST, July 11, 2023

NEWARK, N.J. (AP) — Crews extinguished the intensely burning fire aboard a cargo ship docked in New Jersey after nearly a week and are now beginning their investigation into the blaze that killed two firefighters, officials said Tuesday.

“We can officially declare the fire is out,” Coast Guard Capt. Zeita Merchant, the captain of the Port of New York and New Jersey, said during a news conference in Port Newark.

It could be a while before officials know the cause of the blaze that started late Wednesday and left two Newark firefighters dead and five others injured.

Authorities are now also beginning a salvage operation for the Grande Costa d’Avorio, which could take up to two months, Merchant said.

Manifests showed there were no lithium ion battery vehicles onboard when the ship reached Newark, according to Bethann Rooney the port director of the Port Authority of New York and New Jersey.

However, it did have electric vehicles onboard when it reached Baltimore, where they were offloaded, she said
. The ship had taken on used vehicles in Newark and was destined to do the same in Providence, Rhode Island before heading to West Africa, Rooney said.
Logisch zou zijn, zeker geen tweedehandsvoertuigen meer te mengen met nieuwe voertuigen, indien wel moeten ze allemaal gecontroleerd worden op brandveiligheid (zoals de Grimaldi-maatregelen kuch...)

Citaat:
Dus kan je je vanuit brandveiligheid wel een aantal vragen stellen bij een aantal praktijken, Niet alleen praktijken maar ook ship design zelf.

Probleem is dat het zo snel mogelijk, zo veel mogelijk moet opbrengen. Moest je vragen teken mij de meest duurzame en veilige RoRo versus teken mij de duurzaamste en veiligste maar hij mag maar zoveel kosten.
Enkel ter info, een serieuze (oude) link, scheepsbranden zijn van alle tijden, deze toen er enkel brandstofwagens vervoerd werden: (met pdf-download van aanbevelingen)
Citaat:
https://www.dnv.com/news/enhancing-f...ro-decks-69059

Improving fire safety on Ro-Ro decks

Verbetering van de brandveiligheid op Ro-Ro-dekken

DNV GL heeft een rapport uitgebracht over brandincidenten in Ro-Ro-ruimtes om de groeiende bezorgdheid over de veiligheid in dit segment aan te pakken en een leidraad te bieden aan reders. DNV GL's "Fires on Ro-Ro decks" heeft branden in Ro-Ro-ruimten op Ro-Pax-schepen, voertuigdragers en algemene Ro-Ro-vrachtschepen onderzocht en heeft tussen 2005 en 2016 35 van dergelijke branden geïdentificeerd. Een eerdere DNV GL-paper over Ro-Ro-branden, gepubliceerd in 2005, hadden tussen 1990 en 2003 25 branden in Ro-Ro-ruimtes geteld.

“We willen graag bijdragen met feiten, maar ook met onze ervaring. Hopelijk kan dit nuttige input zijn voor operators en wetgevers om zich te concentreren op de relevante items en de juiste beslissingen te nemen”, zegt Hans Eivind Siewers, Segment Director Passenger Ships & Ro-Ro bij DNV GL – Maritime.

Uit het DNV GL-rapport blijkt dat 18 van de geregistreerde incidenten tussen 2005 en 2016 plaatsvonden op Ro-Pax-schepen. In hetzelfde tijdsbestek werden negen branden gemeld op pure car carriers (PCC) en pure car and truck carriers (PCTC) en acht op roro-vrachtschepen.

"In alle gevallen werden de branden veroorzaakt door de lading (auto's, vrachtwagens enz.) of de stroomverbinding tussen de koelunit en het schip", legt Anders Tosseviken, Principal Approval Engineer Fire Safety & Life-Saving bij DNV GL - Maritime, uit.

Anders Tosseviken beveelt aan om de brandveiligheid in de dagelijkse operaties te verbeteren: “Eigenaren en operators moeten een duidelijk beleid hebben over welke vracht en operaties ze accepteren in Ro-Ro-ruimtes. Lading moet worden gescreend, en met name oude en getrokken tweedehands voertuigen moeten zorgvuldig worden gecontroleerd voordat ze aan boord worden toegelaten.” Er moet ook een beleid voor koelunits beschikbaar zijn, en deze units moeten, indien mogelijk, op speciale plaatsen worden geplaatst, zoals weerdekken, en worden bewaakt door CCTV (gesloten televisiecircuit). Daarnaast dient de toegang tot Ro-Ro-ruimten, inclusief open Ro-Ro-ruimten, tijdens reizen te worden beperkt.

Uitgebreide training van de bemanning en duidelijk gedefinieerde procedures voor het reageren op brandincidenten zijn ook nodig om ervoor te zorgen dat het personeel vaste brandblussystemen zo snel mogelijk kan vrijgeven. Er dient een realistische training te worden gegeven over het gebruik van het vaste brandblussysteem met door het bedrijf gedefinieerde doelen voor vrijgavetijden (bijvoorbeeld drie minuten voor deluge-systemen en 15 minuten voor CO2-systemen). Het brandveiligheidsbeleid moet ook een plan bevatten voor het omgaan met voertuigen die alternatieve brandstoffen gebruiken.

Om de brandveiligheid van nieuwbouw met open Ro-Ro-ruimten te vergroten, moet goed worden nagedacht over de locatie van reddingsboten en andere reddingsmiddelen en de locatie van luchtinlaten voor hoofd- en noodstroom. Stroomcircuits die koelunits bedienen, moeten zijn uitgerust met aardlekdetectiesystemen die een alarm activeren in een bemand controlestation.

DNV GL biedt ook de vrijwillige klasseaanduiding F-AMC aan, waarmee eigenaren kunnen aantonen dat ze de betrouwbaarheid van hun vaste brandblussystemen hebben verbeterd, de branddetectie- en CCTV-systemen hebben verbeterd, over extra brandweeruitrustingen beschikken en over een betere UHF/VHF-dekking beschikken .

Gepubliceerd: 20 juni 2016

Publicatie Fires on Ro-Ro decks (download)
De toenemende veiligheidsproblemen aanpakken en reders begeleiden (14 pagina's)
En dat er nu nog pure EVs bijkomen zal van hun extra maatregelen vergen.

Soit bij mijn weten is er nog altijd geen scheepsbrand geweest waar enkel BEVs op vervoerd werden.

Zelfs al zijn er maar 0,8 % van de wagens electrisch (25 op 2857) op een brandend schip (Freemantle), bepaalde media zal altijd "de schuld op EV" proberen te steken, alhoewel de oorzaak nog altijd onbekend is.

Dat EVs het blussen niet gemakkelijker maken moet ook al afgezaagd zijn bij de brandweer. Toen de eerste Toyota Prius vuur vatte quasi, of nog eerder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...fire_incidents
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2023 om 11:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden