Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Mocht het waar zijn, dan zou dat feest zijn he, maar spijtig genoeg denk ik niet dat het het geval was. Ik ben meer geneigd Het Oosten gelijk moeten te geven dat onze verwaarlozing van aliens en UFO's nu voor de eerste keer een echt zichtbaar slachtoffer gemaakt heeft, met zo een botsing.
Nee, serieus. Er was hier gisterenavond op een of andere Franse zender een interessant debat, waarbij redelijk open de vraag werd geanalyseerd of dit nu Putin was, een of andere rouge eenheid in Rusland, het "westen" (ruim gezien) en zo voort, en of het nu cinema was dan wel of Progozjin er echt aan was.
De stelling die het meeste naar voren kwam was dat dit oftewel expliciet door Putin was bevolen, dan wel passief door Putin was toegelaten met een knipoogje, zo van "ik ga mij niet kwaad maken als er iets met diene mens gebeurt". Op de vraag hoe het kwam dat Putin, die na de putch alle mediatieke en legale middelen had om Prigozjin te laten oppakken, veroordelen, vierendelen en zo voort, hem had laten gaan om hem dan "stiekem" af te maken, werd - en ik vond dat heel aannemelijk - geopperd dat het voor het machtsbeleid van Putin op deze manier een veel en veel interessanter signaal is aan iedereen die er zou aan denken hem nog eens iets in de weg willen te leggen, terwijl het gebruik van openbaar rechtsgeweld tegen Prigozjin enkel maar een deel van de bevolking zou laten twijfelen dan wel verafschuwen. Nu wast de Vladimir officieel zijn handen in onschuld, en iedereen heeft de boodschap begrepen he.
Dat "het westen" hier zou achter zitten zou een veel en veel virulenter reactie veroorzaakt hebben, en was technisch veel te moeilijk. Bovendien had het westen hier geen voordeel bij. Prigozjin speelde geen rol van betekenis meer in het conflict, en als hij een rol kon spelen zou het eerder als subversief te gebruiken element zijn. Het westen had geen voordeel bij het elimineren van Prigozjin.
Of het de echte is ? Waarschijnlijk wel, want mocht het de echte niet zijn, dan zou Vladimir zijn maffia schrik techniek in het belachelijke gedraaid worden mocht het uitkomen, en met diene Prigozjin weet ge nooit.
Dus oftewel zit den echte Prigozjin ergens in een of andere folterkamer in Siberie, oftewel was het den echte. Zij die dit gedaan hebben, hebben er alle belang bij om zeker te zijn dat het de echte is, of zeker te zijn dat de echte nooit meer openbaar zichtbaar wordt. Zoniet maakt Vladimir zijn "boodschap" hem belachelijk.
|