Los bericht bekijken
Oud 27 augustus 2023, 12:39   #48
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, waarom doen ze het anders ? Toch omdat dat nog veruit het beste is dat ze kunnen hebben ?
Omdat ze in die positie zijn gezet door een corrupte regering die hen geen eerlijke kansen geeft. Vaak zijn het de grote corporaties waar wij onze kleren van kopen, die met het grote geld politici in die landen in hun zak steken en slavenarbeid of kinderarbeid organiseren. Vaak een inbreuk op de lokale wetgeving, die gedoogd wordt om wille van het geld. En een mens die een moreel kompas heeft, zou zich daartegen moeten verzetten ipv te argumenteren dat we die kinderen helpen door zo'n truien te kopen (het is toch het beste dat ze kunnen hebben?) en dat systeem in stand te houden. Analoog aan het idee dat we een huishoudhulp zouden helpen door haar te laten werken aan een loon dat niet volstaat om in het bestaansminimum te voorzien.

Citaat:
Stel dat al die kinderen die voor 1 euro die trui maken, gewoon geen trui meer mogen maken. Denk je dat ze dan beter af zijn ?
Dat is een verkeerde vraag. Stel dat er een globale ethische commissie ontstaat die geen enkele werknemer laat werken voor minder dan het equivalent van het Belgische minimumloon. Die uitbuiting (een begrip dat opzettelijk wordt uitgehold) bij wet verbiedt en zwaar bestraft. Ik denk dat veel Belgen akkoord zouden zijn. Ze stellen dan wel vast dat hun trui 3 keer duurder is geworden, maar ik ga er vanuit dat dit geen argument moet zijn om kinderarbeid/slavenarbeid te gedogen.

Wat als het hier ooit naar de kloten gaat -we zijn goed op weg- en de overheid dit soort taferelen organiseert met Belgische kinderen? Ik denk dat het moreel kompas van velen hier dan ineens wel tilt slaat.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 27 augustus 2023 om 12:45.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden