Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Inderdaad.
Heel dat taalgedoe is tegenwoordig ook niet meer dan een politieke kwestie.
Je moet mij eens vertellen welke vlaming er echt last van heeft als de premier frans praat en ondertiteld wordt. Of welke waal doodgaat als er een vlaamse politieker vlaams praat en ondertiteld wordt.
Ik snap niet dat bepaalde politici daar continu zo'n drama over willen maken. Zijn er echt geen grotere problemen? Een vlaam spreekt nederlands en een waal frans. En dan? Wat is in godsnaam het probleem?
Het is bij mij al meer dan 20 jaar geleden dat ik nog eens met een waal heb gesproken. Moet ik daar frans voor leren? Of jij nederlands?
Als ik het echt nodig had voor mijn werk of omdat ik er woonde zou ik het natuurlijk wel leren maar wat ben ik hier in de noorderkempen met frans?? Of iemand in Chimay met nederlands?
En dan vergeten we in heel dit gedoe ons duitstalige landgenoten nog.
Moet ik terug in de boeken op zoek naar "der die das die"?
Hou toch op en doe eens normaal.
|
Ik ben het grotendeels met je eens.
Het zijn de politiekers die telkens maar zagen en zeuren over de taal en dat terwijl diezelfde politiekers, ook de vlaamse, het wel allemaal eens zijn dat enkel de franse taal van de minderheid verplicht is voor de vlaamse meerderheid in het onderwijs.
Je zou dan eerder verwachten dat de taal van de meerderheid in het onderwijs zou verplicht gesteld moeten zijn.
En de franse taalverplichting is ook nog eens een aanfluiting van de grondwet dat elke belg gelijk is voor de wet want dan zou de vlaamse taal ook in de waalse scholen en in elke school verplicht zijn.
Nog beter is de verplichting afschaffen en de vrije keuze laten met een breder taal aanbod voor later in het beroepsleven met bijv ook de engelse taal.