Nog een goeie gevonden:
' In antwoord op uw schrijven geef ik u hierbij mijn uitleg over de toedracht van het accident. Zoals u weet is mijn beroep metser (zie vakje 3 van het formulier). Op de dag van het accident was ik aan het werk in een gebouw op het vijfde verdiep. Bij het beeindigen lag er nog 250 kilo stenen, die terug naar beneden moest. In plaats van deze met de hand langs de trap naar beneden te dragen besloot ik de katrol te gebruiken met daarin een ton. De katrol was bevestigd aan het zesde verdiep. Ik maakte het touw eerst vast op de grond en ging dan terug naar boven waar ik de ton vulde met 250 kilo stenen.
Daarna ging ik terug naar beneden, waar ik voorzichtig het touw losmaakte opdat de lading met 250 kilo stenen zachtjes naar beneden zou komen. In vakje 12 van het formulier zult u lezen dat ik slechts 67 kilo weeg. Tot mijn grote verbazing schoot ik dan opeens naar omhoog. Ik verloor even bezinning en vergat het touw los te laten. Onnodig te zeggen dat ik zeer snel omhoog ging.
In de buurt van de derde verdieping kwam ik de ton tegen. Dit verklaart mijn hoofdwond en het gebroken sleutelbeen. Ik schoot verder omhoog tot de ton de grond raakte. Door de slag viel de bodem uit de ton en zonder de stenen weegt de ton maar 25 kilo. Dus begon ik aan een snelle afzink naar beneden. In de buurt van de derde verdiieping kwam ik de ton alweer tegen die terug omhoog ging. Dat verklaart de gebroken enkels en de kwetsuren aan mijn onderlichaam.
De ontmoeting met de ton heeft mijn val gedeeltelijk gebroken. Toen ik tenslotte op de hoop stenen terecht kwam, brak ik dan ook slechts twee wervels.
Helaas moet ik nog zeggen dat, toen ik beneden lag, ik van de pijn weer mijn vertegenwoordigheid van geest verloor en het touw losliet. De lege ton weegt meer dan het touw en deze kwam dus ook rap naar beneden. Hij plofte juist op mijn benen, en zo brak ik die ook.
Ik hoop u hiermee genoeg informatie te hebben verstrekt over de wijze waarop het accident zich heeft voorgedaan.'
|