Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
1. Hegel geeft de boom van goed en kwaad niet als voorbeeld.
|
Daarom doe ik het.
Citaat:
Jij verwerpt de bijbel, dus dit argument faalt.
|
Ik bekritiseer de Bijbel dat de schepping niet goed was.
Citaat:
Je redeneert nu over een schepper die onvolmaakte mensen maakt. Je vergaat de dieren, de slang bijvoorbeeld. Die at oorspronkelijk gras? En de kwestie van leven en sterven.
|
Ik ga er geen potje van maken.
Iedereen weet dat de oude Bijbel vol onzin staat, maar jij gelooft er nog in.
Citaat:
2. Het is juist niet sowieso dat de schepping niet god zelf is. Dat had Spinoza al gezien. God is de natuur.
|
Spinoza heeft geen scheppende God.
Citaat:
Of beter, er is geen God en geen schepping. Er is alleen natuur. En de natuur is verandering en leven.
|
De natuur en de goden zijn door de logica geschapen.
Lees mijn nieuwe Bijbel.
Citaat:
3. Dat is met zichzelf in tegenspraak. Als de schepping niet God is, dan is kan God ook niet door de schepping zijn gegenereerd.
|
Niet gegenereerd, maar genegeerd.
Citaat:
Je objectievert hier de schepping door God, of omgekeerd, de schepping van God door de natuur.
|
Dat laatste heb ik niet gezegd.
Citaat:
In werkelijkheid schept de natuur geen God. De mens denkt de schepping door God, en dus beiden. Je argument faalt.
|
Ik heb niet gezegd dat de natuur God schept.
Je moet goed lezen.
Citaat:
Spinoza nam afstand van de bijbel als geschiedkundige en wetenschappelijkee waarheid. Hegel probeert opnieuw om God te scheppen, als buiten de natuur.
|
Hegel schept geen God, maar verklaart de geest van God als hogere synthese van de logica en de natuur.
Citaat:
Hij heeft een probleem met taal. Hegel denkt dat woorden op zichzelf betekenis hebben.
|
Dus jouw woorden hebben geen betekenis?
Inderdaad...

Maar die van Hegel wel.
Citaat:
Te beginnen met zijn, niets en worden. Hegel betekent niets voorde filosofie.
|
Hegel betekent NIETS voor jou omdat je er NIETS van begrijpt.