Volgens een *berekening van een expert zal je met een analoge meter gemiddeld meer nettarieven betalen dan met een digitale meter bij hetzelfde verbruik van 3500 kWh, dat kan
*340 - 300 = 40 € meer per jaar zijn als de digitale meter (netbeheerder) een gemiddelde maandpiek van 3,37 kW registreerde (berekende),
*vb Gent.
Ik zit thuis aan 3,05 kW gemiddelde maandpiek momenteel (lopende 12 maanden), dus ga ik zeker niet klagen dat ik sindsdien wat minder betaal.
Pas als de gemiddelde maandpiek 4,37 kW bedraagt gaat de klant met digitale meter 3 € meer nettarief per jaar betalen.
Bij een gemiddelde maandpiek van 5,37 kW betaald men 47 € meer dan iemand met een analoge meter.
*uit een link van Testaankoop:
(* voorbeeld Gent staat onderaan)
Citaat:
https://www.test-aankoop.be/woning-e...anConsent=true
Antwoord van expert
Capaciteitstarief: "Betaal ik meer met een digitale meter?"
27 januari 2023
"Ik heb een digitale meter. Mijn schoonmoeder heeft daarentegen nog een analoge meter. Zij betaalt bijgevolg de minimale bijdrage sinds de invoering van het capaciteitstarief, waardoor het lijkt alsof zij goedkoper af is. Maar is dat ook zo en moet ik dus meer betalen dan zij?"
(...)
Hoe wordt het capaciteitstarief berekend?
Sinds begin dit jaar ziet de elektriciteitsfactuur in Vlaanderen er net iets anders uit. Voortaan betaal je namelijk gemiddeld 7 % van je factuur op basis van je piekvermogen: het hoogste kwartiervermogen per maand. Dat komt overeen met het kwartiertje waarin je gemiddeld de meeste elektriciteit verbruikte. Dat wordt geregistreerd door je digitale meter.
Het capaciteitstarief betaal je vervolgens op basis van de gemiddelde maandpieken van de voorbije 12 maanden. Een zeer hoge piek tijdens een bepaalde maand telt dus voor slechts één twaalfde mee, tenzij er op het moment van je afrekening nog geen 12 waarden beschikbaar zijn.
Wat als ik een analoge meter heb?
In tegenstelling tot een digitale meter kan een klassieke meter geen maandpieken meten, enkel je verbruik. Men tast dus in het duister over je werkelijke piekverbruik. In dat geval ontsnap je evenwel ook niet aan het capaciteitstarief, het zal je alleen op een andere manier worden aangerekend.
Met een klassieke meter betaal je de minimale bijdrage die iedere verbruiker betaalt en die overeenstemt met een piekvermogen van 2,5 kW. Ook wie met een digitale meter een lagere piek heeft dan deze ondergrens, betaalt helaas een bijdrage die gelijk staat aan 2,5 kW.
Is het capaciteitstarief duurder met een digitale meter?
Veel consumenten leiden hieruit af dat het voordeliger is om over een analoge meter te beschikken. Doordat men slechts de minimale bijdrage betaalt, lijkt het namelijk alsof men goedkoper af is. Maar dat is helaas niet noodzakelijk zo. Het capaciteitstarief maakt immers maar ongeveer de helft uit van de nettarieven die je betaalt. De andere helft wordt nog steeds aangerekend op de oude manier, namelijk op basis van de hoeveelheid elektriciteit die je hebt verbruikt.
En die prijs per kWh verschilt naargelang je een analoge dan wel een digitale meter hebt. Gemiddeld ligt dat afnametarief bij een analoge meter zelfs meer dan de helft hoger in vergelijking met het digitale meter tarief: 6,27 eurocent per kWh ten opzichte van 4,02 eurocent. Wat je met een analoge meter dus bespaart aan capaciteitstarief, betaal je extra aan afnametarief per kWh. 
* Voorbeeld impact capaciteitstarief op analoge en digitale meter
Een eenvoudig voorbeeld verduidelijkt dit:
• Stel dat je gemiddeld 3.500 kWh op jaarbasis verbruikt, in Gent woont en een analoge meter hebt, dan betaal je in totaal 340 euro aan nettarieven: 109 euro capaciteitstarief + 218 afnametarief + 13 euro tarief databeheer.
• Komt Fluvius een digitale meter bij jou plaatsen, dan zul je voortaan inderdaad meer betalen voor het capaciteitstarief. Met een gemiddelde piek van 4,37 kW zal dat 190 euro zijn. Maar het afnametarief per kWh zal je slechts 140 euro kosten. Tel daarbij 13 euro voor het tarief databeheer en je komt in totaal aan 343 euro, of slechts 3 euro meer in vergelijking met een analoge meter. Bedraagt je gemiddelde piek slechts 3,37 kW, dan betaal je in totaal slechts 300 euro. Met een piek van 5,37 kW betaal je dan weer 387 euro.
|
Ook Faq:
https://www.mijnenergie.be/capaciteitstarief/