Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148
Bovendien, als het niet voor het geld is, waarom houdt men depressievelingen dan weg van de oorzaak maar leidt ze naar symptoombestrijding?
|
Het is nu toevallig zo dat ik een paar psychiaters in mijn familie heb, en het is ook zo dat ik in mijn omgeving enkele mensen ken die een depressie hebben meegemaakt. Ja, natuurlijk is dat anekdotisch. Maar 1 persoon heeft zich nooit laten behandelen de andere wel.
Een psychiater (mijn schoonbroer) is het met U totaal eens dat een depressie behandelen *in de eerste plaats* erin bestaat om de oorzaak ervan weg te nemen of proberen weg te nemen: datgene dat U triestig maakt in de eerste plaats. Natuurlijk hangt dat af van de omstandigheden. Men behandelt geen depressie als de oorzaak daar nog steeds is. Men erkent juist een depressie (te onderscheiden van een depressieve toestand) aan het gegeven dat er geen REDEN meer is om triest te zijn, maar men toch de ONCONTROLEERBARE mentale negatieve toestanden niet te boven komt, en dat blijft duren. In dat geval kan die medicatie wel degelijk helpen.
En ja, mijn schoonbroer vindt ook dat men VEEL TE SNEL en VEEL TE ONBEZONNEN met die dingen gooit, vooral huisartsen die nogal rap aan een patient die begint te bleiten rap een dozeke voorschrijft. Het is waarschijnlijk zo dat meer dan de helft of nog meer van de mensen die anti depressieva voorgeschreven krijgen, geen depressie hebben, maar gewoon een depressieve toestand hebben en/of waar de oorzaak niet bekeken wordt. Daar is het inderdaad geen goed idee.
Maar er zijn wel degelijk echte depressies en daar is het verschil tussen behandeling en geen behandeling wel degelijk serieus speelt: een onverzorgde depressie, daar kan het jaren duren, of komt ge nooit meer uit.
En ik heb dat effect trouwens gezien - toegegeven, anekdotisch bewijs. De onbehandelde persoon heeft er 3 jaar over gedaan om weer op te houden met te huilen en weer een normale nacht kunnen te slapen ; de andere was op 2 of 3 maanden weer up and running.
Maar bij de behandeling van een depressie hoort ook een opvolging door een psycholoog en dergelijke, om de oorzaak ook weg te halen.
Dat laatste kan volstaan als men nog geen depressie heeft, en dan heeft men geen "chemische" middelen nodig. Maar als men niet meer kan slapen en de dag door brengt met te huilen, en dat is al 3 weken bezig en daar is geen reden voor, dan helpen die dingen enorm.