Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
Sommige Westerse maatschappelijke filosofen zeggen wel eens dat de moslims een Aufklärung nodig hebben in hun samenleving en denken. Ik heb mij al een tijdje verdiept in de meest bekende moslimfilosofen, en ik ga dan ook Al-Gazali, u waarschijnlijk welbekend, nemen als voorbeeld. Volgens mijn informatiebronnen wordt deze filosoof nog altijd als leidraad gebruikt in vele academische middens. Hij stelde dat er geen realiteit was. Bv. de causaliteit, toch een basisprincipe in de natuurfilosofie in het Westers denken en geverifieerd door de natuurwetenschappen, wijst deze man af als een illusie. Alleen God is verantwoordelijk voor de processen. Zijn boek Tahafut al-falasifah staat dan ook bekend als de afrekening met het Aristotelesisch denken, en ik geloof dat deze filosofie mede verantwoordelijk was voor het zwarte gat na de bloei van de moslimbeschavingen.
Terug naar dat Verlichtingsdiscours. De denkers in de moslimwereld, meestal religieuze leiders, hadden tot Al-Gazali een gevoelige voorsprong, want de Westerse denkers, ik spreek dan rond 1200, waren nog altijd overtuigd dat Plato het bij het rechte eind had. Na Gazali was er een andere tendens: de religieuze leiders schermden de filosofie af van de buitenwereld en namen hem als maatstaf aan voor de volgende eeuwen.
De vraag is dan ook zeer simpel: hoe kan er een Verlichting ontstaan, wanneer er een afwijzing is van de realiteit en wanneer er geen wisselwerking meer is met andere ideeën? Is dit dan ook niet fataal voor de toekomst van democratische tendensen in de moslimwereld?
|
Hi, ik denk dat we beide dit probleem vragen aan M; Fraihi.
Deels heeft hij wat geantwoord, maar ik wil er ook meer van weten en heb dat gepost op:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=32036
Is de Koran door Allah ingegeven?
en
http://forum.politics.be/showthread.php?t=32012&page=2
Volg jij het voorbeeld van Mohammed, Tarik?
Je mag het best daar bijzetten, want je opmerkingen zijn daar echt complementair.