Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
Tja, van de andere kant dan, jarenlange gestage normalisering van racisme heeft ervoor gezorgd dat racistisch zijn stilaan bijna een ereteken is geworden dan een schandvlek. Je bent zeker niet alleen; er zijn m.i. steeds meer racisten die zonder schroom uitkomen dat ze racist zijn.
Als die trend verder blijft gaan, dan gaan we het straks allemaal doodnormaal vinden dat sommige mensen geen toegang krijgen tot bepaalde rechten. Steeds meer rechten zullen afgenomen worden van die groep, en dat vinden we collectief OK. De scheidingslijn tussen die "have's" en de have nots" van die rechten is ras/afkomst. Wat is nog het verschil met de Joden in de jaren '30?... (Maar ja, die vergelijking mag ik ook niet meer maken, want dat is "overdreven").
De toon is inderdaad helemaal anders. Vroeger was het merendeel van de racisten "verborgen", omdat de racist goed wist dat zijn/haar idee eigenlijk verwerpelijk was. Die tijd ligt ver achter ons. Racisme wordt openlijk verdedigd als een normale overtuiging. Er is hoogstens nog een flinterdun laagje vernis op, in politieke debatten of zo, omdat "formeel" gezien, racisme slecht is en er (voorlopig?) nog een zekere juridische bescherming is. Dat zal wel niet blijven duren.
Ik dacht oorspronkelijk dat het een goede zaak was de kleerkast-racisten uit de kast kwamen. Dan kon je tenminste een gesprek voeren, proberen uit te leggen waarom dat geen goede ideologie is. Maar van alle overtuigingen lijkt racisme nog de meest "tribal". Het is quasi onmogelijk om een zinvol gesprek te voeren met een racist. Dat is gewoon een roepwedstrijd. Ik zie het met lede ogen aan, maar heb ook geen idee hoe het kan stoppen de trend van onverdraagzaamheid terug keert naar verdraagzaamheid...
|
Toch enkele bemerkingen bij wat je schrijft. Ten eerste is het niet de bedoeling mensen bepaalde rechten te ontnemen. Het is de bedoeling om bepaalde groepen in het gareel te doen lopen. En ik ben er voorstander van dat met zeer harde hand te doen.
Ten tweede is mijn ervaring net omgekeerd. Dat vanaf je een standpunt in neemt dat de andere als racistisch beschouwt, dat je uitgescholden wordt en gedaan discussie.
Ten derde wil ik er ook op wijzen dat die evolutie een gevolg is van het open grenzen beleid. Zolang de grenzen open blijven en de immigranten zich niet aanpassen gaat dat draagvlak enkel groeien. Mensen worden racistisch omwille van wat ze in de praktijk zien. Bij mij is het alleszins zo verlopen.
Ten vierde als je denkt dat er een evolutie gaat zijn naar fascistische toestanden, dan wil ik er op wijzen dat de huidige regering (bestaande uit de poco-club) een resem fascistische maatregels heeft opgedrongen aan ons met corona. Ze hebben dat erdoor geduwd met fictieve angstbeelden net zoals toen. Het gevaar komt niet van de extreem rechtse kant hoor, maar van de poco's.