Los bericht bekijken
Oud 25 september 2023, 12:35   #2089
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Waarheid of werkelijkheid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ik heb dat al heel vaak uitgelegd.
De Geest is het bewustzijn van het denken en begrijpen, maar het brein is daarvoor slechts een uiterlijk middel als slechts stoffelijkheid.
Net als bij de rede en de spraak.
En je kunt het niet weerleggen omdat je er niks van begrijpt.
Je gelooft slechts in de stoffelijke wetenschap.
Dus je kent ook je Bijbel niet: in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.[1]

Niet het heilige brein, maar de Heilige Geest.
En wat die is wordt uitgelegd in mijn nieuwe Bijbel.
Het is de Geest van het denken en begrijpen, met name de persoon die denkt: ik en wij en god.
En de goden zijn de microwezentjes.[2]

Voor Plato moet je dan Phaedo lezen dat het denken de waarheid is.
Het lichaam is alleen een storende factor voor Plato.
En voor Aristoteles staat dat in zijn metafysica als het denken dat zichzelf denkt en God is.
Dat ken ik dat dan van Hegel.[3]
1. Dit vind ik onduidelijk en langdradig en onvolledig! Want je schreef dat de Geest de waarheid is, en dat begreep ik niet. Nu geef je een verklaring zonder daarin de waarheid te betrekken. Dat is slordig. Je formuleert onsamenhangend en warrig.

2. Dit is absurd en je refereert weer niet aan de bijbel. Je bewering is ongefundeerd.

3. Plato en Aristoteles leren niet "dat denken de waarheid is" Ze filosofeerden over "de werkelijkheid". Je bent dus abuis en dat is slordig. Zo kan niemand jou begrijpen. Dus let op! Waarheid is geen synoniem van Werkelijkheid. Tegenover waarheid staat onwaarheid en leugen of bedrog.
Tegenover werkelijkheid staat onwerkelijkheid en denkbeeld en fantasie.

Het denken is geen werkelijkheid. De werkelijkheid is stoffelijk en materie met haar eigenschappen. Die eigenschappen leren we kennen in de natuurkunde en scheikunde. Heb je scheikunde gestudeerd?
Piero is offline   Met citaat antwoorden