Los bericht bekijken
Oud 30 september 2023, 08:48   #3714
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09...ning-moet-ver/

Buren starten petitie voor Jeanneke (96) uit Waarloos die onbewoonbaar verklaarde huurwoning moet verlaten: "Ik wil hier sterven"

In Waarloos bij Kontich leven veel mensen mee met de 96-jarige Jeanneke Vervoort. Ze moet haar huurwoning van het OCMW verlaten omdat die onbewoonbaar is verklaard. De vrouw kreeg een serviceflat aangeboden van de gemeente, maar wil niet verhuizen. Al meer dan 200 mensen hebben een petitie ondertekend die de buren hadden opgestart.
Radio 2, An Verstuyft
vr 29 sep
15:02

Jeanneke Vervoort uit Waarloos kreeg te horen dat ze tegen midden november haar huis moet verlaten. Ze huurt dat van het OCMW, maar het is nu onbewoonbaar verklaard door de gemeente. Het OCMW biedt haar een serviceflat aan, maar Jeanneke wil niet verhuizen. "Sinds 1950 woon ik hier. Ik kreeg bericht dat het huis niet meer in orde is, maar ik woon hier graag en ik wil hier sterven. Ik hou van mijn huisje", zegt ze met tranen in de ogen.

Er is nooit naar mij omgekeken. Ik heb nooit iemand gezien. Ze hebben nooit een frank aan mij moeten betalen
Jeanneke Vervoort

Ze begrijpt ook niet waarom het onbewoonbaar is verklaard. "Is dat een nieuwe wet misschien? Er is nooit naar mij omgekeken. Ik heb nooit iemand gezien. Ze hebben nooit een frank aan mij moeten betalen. Ik heb na de oorlog wel zelf een nieuwe vloer gelegd en daarna ook een badkamer ingericht. Als er iets stuk ging, heb ik dat zelf betaald. Ik moet geen luxe hebben. Ik ben altijd tevreden geweest, ik ben gelukkig. Als ze me dit afpakken, wordt dat mijn dood."
"In de kleinste hut is er plaats voor groot geluk", staat veelbetekenend op het tegeltje dat Jeanne toont
"In de kleinste hut is er plaats voor groot geluk", staat veelbetekenend op het tegeltje dat Jeanne toont
Bart Roggeman

Volgens de gemeente is de situatie van het huurhuis van Jeanneke "historisch gegroeid". “Wat het gebrek aan onderhoud betreft, wil ik toch ook even aanstippen dat in het huurcontract bepaalde afspraken waren gemaakt", zegt schepen van Patrimonium en Sociale Zaken Cindy Vanbaeden (N-VA). "Maar in 2021 hebben we ook de verordering van het conformiteitsattest ingevoerd. Als we dat opleggen aan burgers moet ook ons eigen patrimonium in orde zijn. Omdat toen net corona opspeelde en Jeanneke toen heel ziek was, heb ik dit dossier bewust nog even laten rusten. Uiteindelijk heb ik aan Igean de opdracht gegeven een controle uit te voeren en die was moordend, met vijf heel ernstige gebreken. Dat is niet langer verantwoord, hoe moeilijk en pijnlijk het ook is."

De controle was moordend, met vijf heel ernstige gebreken. Dat is niet meer verantwoord, hoe moeilijk en pijnlijk het ook is
Cindy Vanbaeden (N-VA), schepen van Patrimonium en Sociale Zaken in Kontich

De gemeente stelde aan Jeanneke voor om te verhuizen naar een serviceflat op het gelijkvloers, een paar honderd meter verder. Maar dat ziet ze niet zitten. "Ik ben mijn leven alleen gewoon, ik ben hier vrij. Het zullen allemaal wel lieve mensen zijn, maar ik ben liever hier. Ik ben hier geboren, getogen. Mijn moeder is hier voor de deur doodgereden, die herinnering aan haar is hier. Mijn man is hier thuis in bed gestorven. Zijn wens is daarmee wel vervuld. Ik zou dat ook willen, maar ik weet dus niet of het nog kan."
Petitie

Buren voelen heel erg met haar mee. Om haar een hart onder de riem te steken, hebben ze een petitie opgestart. Volgens de buren heeft het OCMW de woning jarenlang laten verkommeren, om ze daarna onbewoonbaar te laten verklaren. Op de petitie komt heel wat respons: al meer dan 200 mensen zetten er hun handtekening onder.

Ook Jeanneke merkt dat medeleven. "Ik krijg heel veel bezoek. Gisterenavond stond hier nog 8 man. Je kan niet geloven hoeveel volk dat er al langskwam om koffie te drinken. Onlangs zei nog iemand dat ze nummertjes zouden moeten trekken, zoals bij de beenhouwer, omdat ze met zoveel zijn. Maar ik ontvang ze met veel plezier. Een vrouw die al zoveel tegenslag heeft gehad, zei me dat ik de enige ben die ze nog heeft. Haar man, haar zonen en haar zus zijn allemaal vroeg gestorven. Er kwam zelfs een klas schoolkinderen langs en die hebben gezongen voor mij. De juf vroeg, wie woont hier? Jeanneke, riepen ze. Dat doet me goed, dat houdt me recht."

https://www.vlaanderen.be/conformite...r-huurwoningen

https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/54697

De Vlaamse woonnormen afdwingen voor huurwoningen is een discriminatie op de huurmarkt. Heiseigenaars mogen blijven wonen in hun woningen zonder conformiteitsverslag. Ze kunnen blijven genieten van gekleurd glas in hun inkomhal dat niet voldoet aan de wooncode. Ze zijn ook niet verplicht hun woning te onderwerpen aan de EPC waanzin, waar er geen ventilatiegenot meer is van spleten en klieren.

Veel particulieren stellen hun woning niet langer te huur door de last en kost van het afgedwongen conformiteitsattest. Hierdoor wordt het tekort aan betaalbare woningen groter en is het langer wachten tot een huurwoning beschikbaar is door overbevraging van de bouwsector.

Laat ons hopen dat het N-VA beleid ons niet leidt tot Nederlandse toestanden waar 1 op de 3 wooneenheden in handen is van wooncorporaties.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden