Los bericht bekijken
Oud 3 oktober 2023, 09:18   #55
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Eventjes de feiten herhalen voor de gasten die af komen met verhaaltjes van een zeilboot en vliegtuigen die bommetjes droppen.
Bon, ik zal dan de eerder gegeven bron nog eens onder de aandacht brengen voor de gastjes die menen dat ze het beter weten dan explosievenexpert of die relevante zaken over het hoofd hebben gezien.

Hoofdstraat, het is niet nodig om zo neerbuigend te doen hoor...

Mbt de feiten dus:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
- De buizen waren over een lengte van 200 meter naar boven toe verbogen, buizen die gemaakt waren om scheepsankers te weerstaan en zelfs WOII mijnen van een ton.

- een bom onder water moet 10 keer krachtiger zijn dan boven water omdat het water zoveel energie opslorpt, hoe dieper je gaat hoe meer energie verloren gaat en dus hoe groter de explosie moet zijn. Zelfs een bom van 500 kilo zal dus niet veel doen.

- Om die buizen zo te buigen moeten de bommen onder de leidingen hebben gelegen, ofwel door ze onder te graven of te zoeken naar zwakke plaatsen waar de leiding vrij lag. De 4 locaties lagen uit elkaar dus dat kan zijn omdat ze zwakke locaties hebben gezocht.

- De leidingen lagen 80-100 meter diep dus duikers die daar moesten werken hadden 8 dagen nodig om terug naar boven te komen vanwege decompressie. Er was ook speciaal duikersmateriaal nodig met speciale gasflessen die maar 2-3 uur meegaan, er moest dus constant gewisseld worden van flessen, een massa flessen.

- een deel van die problemen kun je oplossen via een duikersklok die ter plaatse blijft, zo doen diepzee firma’s het. Een decompressiecabine op een schip kan ook helpen die tijd voor duikers te verkorten maar dat is eveneens een erg groot ding op een groot schip.

- Er was dus dagen werk om alles uit te voeren, waarschijnlijk een week met maanden aan voorbereiding. Daarom denk ik dat we het ooit wel zullen weten want er zijn teveel mensen bij betrokken.

- Dan komen we bij de uitvoerders, die operatie is zo groot dat het eigenlijk maar kan uitgevoerd zijn tijdens de grote NAVO oefeningen vooraf. De Amerikanen en Britten waren toen in de buurt en met het juiste materieel want de oefening van die schepen was volledig toegespitst op diepzee operaties. Iets teveel toeval om nog toeval te kunnen zijn, zeker gezien de grootte van de operatie.
Welja, dat dacht ik dus eerst ook. Het moet een state actor zijn, want veel te lastig om iets kleins te doen.

Evenwel, heb je dit gezien?
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2023-06...ev-gennemfoert

Hierin wordt wat mij betreft vrij goed uitgelegd waarom het zelfs mogelijk zou zijn om die schade aan te richten met een eerder kleine shape charge.
Meanwhile heeft Ukraine blijkbaar ook UUV capability (https://www.navalnews.com/naval-news...-breaks-cover/)

Wat mij betreft, wijst dat erop dat wat eerder onmogelijk geacht werd, misschien toch mogelijk is, nl. een kleine sabotage groep kan deze schade ook aanrichten en niet enkel een echte task force. Dat betekent dat Ukraine mogelijk dader kan zijn en niet enkel Rusland of VS, die laatste 2 de enige die capability hebben om honderden kg explosieven aan te brengen.

So, lijkt me toch een belangrijk gegeven